Annons

Program för att namnge bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
Hej.

Det är så att jag har råkat ställa in kameran så att den räknar från 0 när man sätter in nytt minneskort. Så då har jag ungefär 211 bilder inom ett intervall där filnamnet är IMG_0001 till IMG_0211.

Men min sista bild innan det blev så är IMG_4288.
Så någon som vet något bra program som är bra på filhantering och namnhantering? Så att t ex bild IMG_0001 får IMG_4289 istället och IMG_0002 får IMG_4290 osv.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Annars så kan du ju satsa på att ställa tillbaka kameran till normal numrering av bilder igen så slipper du hålla på och döpa om bilderna konstant.

/ Magnus
 

bildsten

Aktiv medlem
Även gratisprogrammet Faststone Image Viewer kan batchändra nummer och namn på filer. Ett utmärkt bildvisningsprogram som även kan gör enklare redigering direkt från rawfil om det kniper.
 

hlse

Aktiv medlem
Hej.

Det är så att jag har råkat ställa in kameran så att den räknar från 0 när man sätter in nytt minneskort. Så då har jag ungefär 211 bilder inom ett intervall där filnamnet är IMG_0001 till IMG_0211.

Men min sista bild innan det blev så är IMG_4288.
Så någon som vet något bra program som är bra på filhantering och namnhantering? Så att t ex bild IMG_0001 får IMG_4289 istället och IMG_0002 får IMG_4290 osv.
Total Commander fixar det. Ett filhanteringsprogram av det bättre slaget.
 

-8-DEAMON-8-

Aktiv medlem
cowboy sa:
Använder du mac eller pc?
Jo jag använder windows. (Kanske finns knep på mac?)

Vi kan lägga till Irfanview, gratisprogram som även kan döpa om bilder i batch.
Å, jag har Irfanview. Kanske bra att använda något man har för att det inte ska bli för mycket program till att börja med. Hur gör man där?
Vad är batch egentligen i detta sammanhang?
 
ANNONS