Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för brusreducering

Produkter
(logga in för att koppla)
Noiseware är bra

Jag har Noiseware Pro och bortsett från en bugg som nu ska vara fixad tycker jag programmet är mycket bra. Topptestat i fotopressen också. Det lär sig kameran och man kan ställa in så att det blir lagom brusfritt (eller lägga på "filmkorn" men det har jag inte provat.)


(Buggen fanns i Macversionen och innebär att man måste starta om PS emellanåt. Jag ska ladda ner ny version men det har inte blivit av. Gillar inte att ladda ner program vill hellre köpa CD egentligen.)
 
Överexponering minskar brus

Jag överexponerar nästan alltid 1/3 till 1 EV d.v.s så mycket som går utan att förstöra högdagrarna. Sedan låter jag CS3 eller LR 1.1 auto-återställa värdena.

Bruset blir då mindre och "snällare".Sensorerna mår bra av att få mer ljus i dom mörka avsnitten. Bilder från vissa kameror "färgfladdrar" gärna annars i dom mörka avsnitten och kan ge väldigt svårtvättade brusmönster.

Jag har nyligen sett på videor från Adobe och t.ex. "utbildningsprofessorn" Scott Kelby verkar också överexponera till vardags. Jag tror att det nu är allmänt erkänt.

Om man råkar använda JPG istället för RAW går det numer bra att justera dom bilderna automatisk på samma sätt i Adobes nya RAW-program 4.1. som följer med CS3.
 
vaktmästaren skrev:
Tar upp denna "gamla" tråd igen.
Jag funderar på att ladda hem en plugin av NoisWare till mitt CS3. Är det ett program/plugin som kan rekommenderas?
Ja jag har använt Noiseware sedan länge och jag får i alla fall mer kvar av strukturen i bilden med Noiseware. Men överexponera som jag skrivit ovan. Det gillar också Noiseware.
 
Re: Överexponering minskar brus

Christer1 skrev:
Jag överexponerar nästan alltid 1/3 till 1 EV d.v.s så mycket som går utan att förstöra högdagrarna. Sedan låter jag CS3 eller LR 1.1 auto-återställa värdena.
Varför ställer du inte ner ISO i kameran istället? Det kan ju knappast ge mer brus än att dra ner motsvarande i efterhand.
 
Re: Överexponering minskar brus

Christer1 skrev:
Jag överexponerar nästan alltid 1/3 till 1 EV d.v.s så mycket som går utan att förstöra högdagrarna. Sedan låter jag CS3 eller LR 1.1 auto-återställa värdena.

Bruset blir då mindre och "snällare".Sensorerna mår bra av att få mer ljus i dom mörka avsnitten. Bilder från vissa kameror "färgfladdrar" gärna annars i dom mörka avsnitten och kan ge väldigt svårtvättade brusmönster.

Jag har nyligen sett på videor från Adobe och t.ex. "utbildningsprofessorn" Scott Kelby verkar också överexponera till vardags. Jag tror att det nu är allmänt erkänt.

Om man råkar använda JPG istället för RAW går det numer bra att justera dom bilderna automatisk på samma sätt i Adobes nya RAW-program 4.1. som följer med CS3.


Om du använder lägsta iso och överexponerar något så får man som du säger mindre brus, det visade jag för något år sedan med 5d men du riskerar att klippa högdagern tidigare.
5d har 50iso inställning som ger mindre brus men sämre teckning av högdager, man flyttar det omfång sensorn kan registrera neråt på skalan svart till vitt..
Det är alltså beroende på motivets omfång och hur man exponerar motivet , är högdagern viktig, eller skuggor viktiga?
 
Ja det är ju en balansgång.
Min 20D tål i allmänhet +1/3 och den behöver man inte krångla med. Har den nästa alltid inställd så.

Men min lilla Panasonic LX2 behöver i mörka rum mer framför allt på ISO >=200 . Det har hänt att jag fått bilder som blivit groteska i dom mörka avsnitten och med "färgfladder" där sensorn inte vet vad den skall registrera för färg. Då är det nog viktigare att sensorn blir så belyst att den registerrar rätt färger.

Se t.ex. den här delbilden av en buffé-interiör med "fladdrande färg" i det mahognybruna. ISO 200 +2/3 EV var alltså kanske lite för lite skulle kanske varit +1 EV men då blir nog högdagrarna urgröpta.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=987051&target=_blank

De flesta märker ju inte sånt här i en bild men ni här på FS gör det.

Jag försöker också fota utan blixt så långt det nånsin går för att få bilden så naturlig som möjligt och med djup och då står man ju alltid inför dom här problemen som högre ISO ger.
 
Tar upp denna tråd igen. Jag håller på att bli vansinnigt just nu. Efter att ha installerat Lightroom så tänkte jag börja fota mer i RAW eftersom man med LR får förhandsvisning av dessa. Tyvärr är brusreduceringen helt värdelös (samma skit som i ACR). Den biter inte på brusiga Nikonbilder:-( Nyss installerade jag även Noise Ninja, men det är lika uselt! Det blir inte i närheten av lika snyggt som med JPG. Är det verkligen så att man måste hålla på med NX för att det ska bli bra?
 
Hej Martin,
Jag råkar redan från början haft turen att skaffa Noiseware från Imagenomic. Dom har gjort det enkelt för oss användare.

Man har ett inbyggt lärsystem som automatiskt bygger upp kunskapen om hur bilderna skall brusreduceras och skärpas. För varje bild man processar per ISO och kamera ökas databasen och resultatet blir bättre och bättre. När man processat mer än 10 bilder av samma sort brukar programmet automatiskt i "Default"-läge ge en mycket bra brusreducering med bibehållen struktur i bilden,

Det har hänt att jag kört en 10-20 bilder genom programmet bara för att bygga upp kunskapen. Sedan kastar jag dessa bilder och producerar bilderna på nytt. Jag har nu en ordentlig brusdatabas för båda kamerornas olika ISO,med och utan blixt och olika objektiv och får mycket bra resultat utan specialkunskap i brusreducering.

När jag processar genom Noiseware kommer jag in i programmet med nyprocessade 16-bitars tiff-bilder från Camera RAW 4.2 i CS3 där skärpa och brusreducering är satt till noll.

Sedan låter jag Noiseware göra hela jobbet men ofta justerar jag skärpeparametern så att den blir lagom hög.

Jag började med Lightroom men gillade inte det programmet och nu kör jag bara CS3 som jag lärt mig ordentligt med hjälp av alla videos man kan ladda hem från nätet.
Christer
 
Tack för tipsen Christer! Jag har just kommit lite närmare målet med Neat Image i alla fall. Jag sitter med en bunt svartvita bilder som är tagna vid ISO3200 med D200, och det förfärliga bruset rår faktiskt detta program på! Lite bökigt det där med profiler, men jag tror jag begriper hur det funkar.
Ett problem med att ha en särskild profil per ISO-inställning är att jag ofta fotar med auto-ISO, och då blir det väldigt lustiga ISO-tal; typ 1100 och liknande. Visserligen är väl brusbilden ungefär samma fast bara olika illa antar jag.

Jag får forska vidare lite, men Neat Image var i alla fall tusen gånger effektivare än Noise Ninja.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto