Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Program som hittar dåliga bilder?
- Trådstartare RG
- Start datum
the_Rose
Aktiv medlem
Jag skulle aldrig lita på att ett datorprogram för att rensa bort bilder. Det kanske är en riktig prisvinnarbild sett till motivet som du bara lyckats exponera lite fel . Skaffa hellre Lightroom (Att diskutera piratande av mukvara ska vi väl hålla oss ifrån men jag har för mig att man kan få en gratis 30dagars test)
Lägg några timmar på att dels lära dig programmet och sortera alla bilderna och gå sedean lös på att rensa bort fula bilder och dubbla kopior. Du kommer bli glatt överaskad av hur smidigt det är att jobba med större mängder bilder.
40gig är ju fruktansvärt mycket, helst om det är jpg, och då blir det kanske ett lite surt äpple att bita i, men det borde lära dig att dels exponera och komponera bättre och dels inte hålla nere avtryckaren så fort du får chansen i framtiden.
Med vänliga hälsningar
Mårten
Lägg några timmar på att dels lära dig programmet och sortera alla bilderna och gå sedean lös på att rensa bort fula bilder och dubbla kopior. Du kommer bli glatt överaskad av hur smidigt det är att jobba med större mängder bilder.
40gig är ju fruktansvärt mycket, helst om det är jpg, och då blir det kanske ett lite surt äpple att bita i, men det borde lära dig att dels exponera och komponera bättre och dels inte hålla nere avtryckaren så fort du får chansen i framtiden.
Med vänliga hälsningar
Mårten
Stina.D
Aktiv medlem
the_Rose skrev:
... men det borde lära dig att dels exponera och komponera bättre och dels inte hålla nere avtryckaren så fort du får chansen i framtiden.
Men vitsen med det digitala är ju att jag kan hålla ner avtryckaren precis hur mycket jag vill! Eftersom det är en enkel match att ögna igenom och slänga.
Fast jag kör för det mesta tvärt om, jag sparar allt jag fotat, men märker upp de bra bilderna så jag hittar dem. Hårddisk är biligt.
peber
Aktiv medlem
"...men märker upp de bra bilderna så jag hittar dem." Om man sparar allt så är detta ett absolut krav. Om du inte direkt märker upp dina lyckade bilder så lär de snabbt försvinna i det digitala hålet. Fast då kan man ju förstås undra varför man ska spara alla de andra bilderna?? ;-)
Jag tror aldrig att ett dataprogram kan välja ut bilderna åt dig eftersom det handlar så mycket om tycke och smak. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och gå igenom de 40GB du har. Tänk ut och skapa innan du börjar en bra taggningsstruktur i Lightroom och sätt igång! Med lite träning går det att få hyfsat tempo... Jag sitter själv med cirka 10GB bilder som jag håller och på importerar; det tar en stund men samtidigt får jag nöjet att titta på alla bilderna igen!
/Per
Jag tror aldrig att ett dataprogram kan välja ut bilderna åt dig eftersom det handlar så mycket om tycke och smak. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och gå igenom de 40GB du har. Tänk ut och skapa innan du börjar en bra taggningsstruktur i Lightroom och sätt igång! Med lite träning går det att få hyfsat tempo... Jag sitter själv med cirka 10GB bilder som jag håller och på importerar; det tar en stund men samtidigt får jag nöjet att titta på alla bilderna igen!
/Per
avslutat_bj
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Jag vill ha ett program som hittar dom bra bilderna.
Jag läste en riktigt bra kommentar i en annan tråd här för ett tag sedan. Det var någon som påpekade den stora skillnaden mellan att spara bra bilder och att slänga dåliga bilder. Skillnaden sitter i huvudet, och är större än man tror!
Om man börjar spara de bra, i stället för att bara slänga de dåliga, blir det absolut inga 40 GB kvar att sortera.
Och de bra bilderna har man ju ändå kvar...
the_Rose
Aktiv medlem
kiwawa skrev:
Ett idialt program skulle ju vara om datorn tar bra bilder åt en. Skulle ju funka om man kopplar en Laptop till en digitalkamera med liveviewfunkton. Då behöver man inte tänka alls utan bara svepa kameran över olika motiv. ;-)
tannler
Aktiv medlem
Jag vill ha ett program som tar bra bilder.kiwawa skrev:
kiwawa
Aktiv medlem
Precis, och programmet skickar iväg den perfekta bilden till världens alla bildbyråer och man håvar in enorma summor varje dag medans man pillar bort navelludd och funderar på om man ska köpa sig en rulle tri-x, plocka fram F601:an för att få något att göra.the_Rose skrev:
Ett idialt program skulle ju vara om datorn tar bra bilder åt en. Skulle ju funka om man kopplar en Laptop till en digitalkamera med liveviewfunkton. Då behöver man inte tänka alls utan bara svepa kameran över olika motiv. ;-)
iSolen.se
Guest
BengtJohnsson skrev:
Jag läste en riktigt bra kommentar i en annan tråd här för ett tag sedan. Det var någon som påpekade den stora skillnaden mellan att spara bra bilder och att slänga dåliga bilder. Skillnaden sitter i huvudet, och är större än man tror!
Om man börjar spara de bra, i stället för att bara slänga de dåliga, blir det absolut inga 40 GB kvar att sortera.
Och de bra bilderna har man ju ändå kvar...![]()
Man slänger ju kanske 30% men bara 10% är bra. Många halvbra däremellan.
Grimmer
Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Man slänger ju kanske 30% men bara 10% är bra. Många halvbra däremellan.
Halvbra familjebilder kan vara kul att spara ändå men halvbra utan affektionsvärde borde åka i sopen.
Spänner dessa 40Gig över ett större tidsspann så kan det ju vara kul att se hur man utvecklats. Ibland kan det också va bra att spara sopbilder för att komma ihåg hur man inte borde göra. :O)
the_Rose
Aktiv medlem
Eftersom jag är trött men inte kan sova och måste fördriva lite tid, så tänkte jag lite mer på det hela och kom fram till att...
...Med tanke på att ett underbart tillfälle (socialt, sport, estetiskt etc etc) är helt värdelöst om man inte har fångat det i minst x* antal megapixlar av det i y** bitars färgdjup och med z*** bilder per sekund.
Så borde det absolut mest optimala vara om man går runt med någon sorts ergonomiskt utformad kamerahjälm som med hjälp av den senaste sortens kamera och en dator med fet och billig hårddisk fångar allt man själv upplever under dagen.
Fotnötter:
* x betyder den högsta upplösningen på den senaste kameran som nyligen släppts. (Om man läser om ett halvår är det alltså inte 12 eller 16Mpix som gäller utan mer mer och åter mer)
** y betyder det högsta aktuella färgdjupet
*** Och z är det högsta aktuella antalet bilder per sekund, (Om ett halvår är ju 10fps mesigt och högre siffror som gäller, man får ju inte missa något)
P.S Mitt inlägg kanske kan tolkas som lite sarkastiskt och det beror nog främst på att jag inte har pengarna och den tiden det krävs att fånga allt jag ser med den senaste kamerautrustningen som man självklart vill ha. Jag ber om ursäkt om det vandrar lite of topic men mitt första svar i denna tråd var seriöst, skaffa Lightroom D.S
...Med tanke på att ett underbart tillfälle (socialt, sport, estetiskt etc etc) är helt värdelöst om man inte har fångat det i minst x* antal megapixlar av det i y** bitars färgdjup och med z*** bilder per sekund.
Så borde det absolut mest optimala vara om man går runt med någon sorts ergonomiskt utformad kamerahjälm som med hjälp av den senaste sortens kamera och en dator med fet och billig hårddisk fångar allt man själv upplever under dagen.
Fotnötter:
* x betyder den högsta upplösningen på den senaste kameran som nyligen släppts. (Om man läser om ett halvår är det alltså inte 12 eller 16Mpix som gäller utan mer mer och åter mer)
** y betyder det högsta aktuella färgdjupet
*** Och z är det högsta aktuella antalet bilder per sekund, (Om ett halvår är ju 10fps mesigt och högre siffror som gäller, man får ju inte missa något)
P.S Mitt inlägg kanske kan tolkas som lite sarkastiskt och det beror nog främst på att jag inte har pengarna och den tiden det krävs att fånga allt jag ser med den senaste kamerautrustningen som man självklart vill ha. Jag ber om ursäkt om det vandrar lite of topic men mitt första svar i denna tråd var seriöst, skaffa Lightroom D.S
avslutat_bj
Aktiv medlem
Exakt, fast sådär bra lyckades jag inte själv formulera mig.Grimmer skrev:
Halvbra familjebilder kan vara kul att spara ändå men halvbra utan affektionsvärde borde åka i sopen.
Släng, släng, och släng ännu mer!
avslutat_bj
Aktiv medlem
Ifall det är jpg-bilder är det nog just de bilderna som har minst storlek på bildfilerna. Sorterar du på filstorlek blir nog jobbet lättare.Robin Gyllander skrev:
Dom jag vill slänga är helsvarta bilder och bilder som är väldigt suddiga.
iSolen.se
Guest
Robin Gyllander skrev:
Dom jag vill slänga är helsvarta bilder och bilder som är väldigt suddiga.
Dem ska du väl ta redan i kameran. Papperskorgsknappen ska vara nästan lika mkt använd som avtryckaren. Då slipper du vänta på överföringen också.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
använt papperskorgsknappen en gång... fick slut på minne under en utlandsresa... så då raderade jag de kassa bilderna...iSolen.se skrev:
Dem ska du väl ta redan i kameran. Papperskorgsknappen ska vara nästan lika mkt använd som avtryckaren. Då slipper du vänta på överföringen också.
annat än det så är det delete-knappen på tangentbordet som används så flitigt som jag bara vågar...