Annons

Programvara till EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eklöf

Medlem
Hej !

Så har jag äntligen fått min EOS10D. Blev dock lite förgrymmad då jag installerade medföljande programvara. Hela datorn blev som förbytt. Allt gick trögt söm sirap och jag kom inte ut på Internet. Tur man har XP och "systemåterställning".

Är det någon annan som har haft problem med programmvaran?

Inga jätteproblem mer än att FileViewer har tokhängt sig ett par gånger å jag varit tvungen att reseta datorn för att få igång den igen.

Tycker dock att just FileViewer suger riktigt ordentligt! Vilket j-lka skitprogram. Det är ju såååååå långsamt! GIllar det inte alls. Zoombrowser är riktigt kass det med. Där ligger faktiskt Nikon långt före med sitt Nikon Capture 3 och Nikon View 5.

Programvaran

Det är de jag menar, att datorn hänger sig.
Det är synd att man måste ha programmet för att få ut RAW-filerna. Jag trodde att det gick att öppna i Photo Shop, men den gubben gick inte.

Det går att modifiera Camera Raw för 10D. Det skall bara vara att öppna programfilen i en hexeditor och ersätta D60 med 10D har jag för mig.

Camera Raw kommer med största sannolikhet följa med Photoshop 8. Det skulle komma i höst tyckte jag mig höra.

Själv har jag undvikit hela Canons skitCD genom att använda linux.

Och jag har sett att det finns en RAW-plugin till GiMP, men eftersom jag aldrig skjuter i RAW så har jag inte testat programmet.

sen finns ju Capture One DSLR fast det fungerar än så länge inte med 10d men kanske kommer senare.

ohls skrev:
sen finns ju Capture One DSLR fast det fungerar än så länge inte med 10d men kanske kommer senare.

Ja det verkar grymt schysst faktiskt.
Dpreview gjorde ju en test på bilder från en 1Ds med Canons egen programvara och Capture One. Bilderna framtagna med Capture one var helt klart bättre.
Tyvärr kostar det ca 5000 kr... :(

I Capture och NV hänger det med en plug-in som installeras automatiskt så jag kan öppna D100 Nef-filer i P-shop direkt. Är det inte samma med Canons programvara? Jag hade för mig det.

Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon sådan plugin(?) :(

Laddade ner en 30 dagars testverison av Phase One's "Capture One" och det programmet varkar riktigt grymt. Synd att det inte funkar med 10D ännu. Ska ta och mecka lite med mina gamla D100 bilder så länge :)
Här kan man ladda ner programmet.

ANNONS
Götaplatsens Foto