Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proportioner på tumnaglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
På Fotosidan visas tumnaglar i bildernas verkliga proportioner och inte beskurna till kvadrater som på många andra sajter. Bra. Men undantaget är listan "Nya kommentarer" på första sidan. Jag kan inte se någon motivering till detta och skulle önska en ändring, så att man får en bättre uppfattning om bilderna direkt utan att behöva klicka upp dem.

I den listan har vi kvadrater för att ge ett lugnare intryck. Man hade inte med den plats det finns sett dem bättre i originalproportioner. För övrigt är det inte otroligt att vi kommer använda kvadrater i flera listor framöver, men det ligger en bra stund framöver isåfall.

Med den planerade utvecklingen antar jag att det inte är någon större poäng att argumentera emot, men vill ändå säga att jag tycker era resonemang är lite märkliga. Självklart får man en bättre uppfattning av bilderna om de visas i rätta proportioner, och visst finns plats för detta, det är ju bara att ta från kommentarerna som i de allra flesta fall ändå är kapade. Och jag skulle tro att de flesta tycker att bilderna är intressantare än kommentarerna när det gäller denna lista.

I den aktuella listan så är texten den delen som vi vill skall ha fokus. När det gäller kvadrater så kan dessa skapa ett lugnare intryck i en tumnagelsida, och det är därför som vi överväger att skifta till sådana på fler ställen. Då är det dock större tumnaglar typ 150/180px.

Form/funktion är alltid en svår balansgång.

Jag förstår det, självklart måste ni kompromissa och prioritera. Och jag menar inte alls att detta skulle vara något stort irritationsmoment. Vad gäller listan över senaste kommentarer kanske jag bör förtydliga: kommentarerna är centrala men blir meningsfulla först när man ser hela bilden de syftar på. Nåväl, nu vet ni var jag står i denna fråga =)

ANNONS
Götaplatsens Foto