Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera konsertbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har varit på två konserter inom det närmaste, kanske råder lite olika regler på dom båda.

1. En stor konsert på Ullevi där det står förbud mot bild och ljudupptagning, såg flera som stod där inne och tog kort (även några poliser som stod framför mig stod och tog kort), om man inte blir tillsagt av någon vakt och man lyckats få några bilder och vill publicera dessa, vad gäller då? kan dom komma i efterhand och kräva något? På Youtube finns ju en uppsjö utav konserter upplagda, även från den jag var på.

2. En lite mindre konsert med Rydell & Quick i Kristinehamn på Torgfesten, verkade inte råda något fotoförbud då vakter gick förbi utan att påpeka något, och artisterna såg ut att trivas framför min kamera då dom tittade och posade väldigt in i kameran. Det är inga problem att publicera dessa bilder som jag tagit?
 
Du får publicera de bilder du tagit. Däremot är det (med ganska stor säkerhet) olagligt att publicera ljudupptagningar och/eller video.
 
Bara för att något annat är publicerat på internt, t.ex. YouTube, betyder det inte att det är ok/lagligt
 
Och det brukar i regel vara okej att fota med fotoutrustning som inte är mer avancerad än kompaktkamera, eller såg du massa systemkameror? Dessa brukar bli stoppade vid ingången om man inte lyckas övertala om att det är en myyyyycket dålig kamera, inte ALLS vad som krävs för att få en bra bild. Jag har lyckats på 1 av 1 försök
 
Och det brukar i regel vara okej att fota med fotoutrustning som inte är mer avancerad än kompaktkamera, eller såg du massa systemkameror? Dessa brukar bli stoppade vid ingången om man inte lyckas övertala om att det är en myyyyycket dålig kamera, inte ALLS vad som krävs för att få en bra bild. Jag har lyckats på 1 av 1 försök

Kan inte svara på om det var systemkameror eller inte som blixtrade överallt men en systemkamera krävs ju inte i dagens läge för att få en bra bild. Jag visade upp min väska för vakterna och dom tog upp systemkameran och tittade och sa att jag skulle gå vidare, alltså lät dom det gå. Men har ändå inte vågat visa några bilder eller lägga upp pga osäkerhet.
 
Du har all rätt att publicera bilderna!
Gäller båda konserterna.
Vid "fotoförbud" på en arena kan du bli avvisad från platsen om du fotograferar. Men bilderna du tagit kan du ändå publicera.

(det har jag lärt mig av andra trådar på fotosidan)

Petter ...
 
ANNONS