Annons

Råd :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
Hej!

Kan inte bestämma mig om jag vill köpa ett :

Nikon AF Nikkor 50/1,8D + 52 mm
eller kanske tom ett Nikon AF-S 50mm F1.4G

eller ett Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR

Jag vill ha ett ljuskänsligt objektiv men kan inte bestämma mig om jag ska ha fast lr inte.
Vill ju ha så ljuskänsligt som möjligt men vill gärna ha zoom ( tycker det underlättar i bröllopsfotografering )

Har en nikon D200

någon som har bra råd lr erfarenheter?

:)

Ha det fint!
 
Hej!

Kan inte bestämma mig om jag vill köpa ett :

Nikon AF Nikkor 50/1,8D + 52 mm
eller kanske tom ett Nikon AF-S 50mm F1.4G

eller ett Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR

Jag vill ha ett ljuskänsligt objektiv men kan inte bestämma mig om jag ska ha fast lr inte.
Vill ju ha så ljuskänsligt som möjligt men vill gärna ha zoom ( tycker det underlättar i bröllopsfotografering )

Har en nikon D200

någon som har bra råd lr erfarenheter?

:)

Ha det fint!

Finns det ljuskänsliga objektiv?

jag fick lära mig att det var filmen numera sensorn som är ljuskänslig. ;-)
Menar du att den skal släppa in mycket ljus? Testa ett 50mm 1.8 eller 1.4 skiljer endast ett halv steg men en del pengar. Köp det du tycker dig ha råd med du kkommer behålla det länge.
Micke
 
AF-S 50 1.8 G kostar lite, har ungefär samma bildkvalitet som 1.4 men lite snabbare autofokus.
 
Hej!

Kan inte bestämma mig om jag vill köpa ett :

Nikon AF Nikkor 50/1,8D + 52 mm
eller kanske tom ett Nikon AF-S 50mm F1.4G

eller ett Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR

Jag vill ha ett ljuskänsligt objektiv men kan inte bestämma mig om jag ska ha fast lr inte.
Vill ju ha så ljuskänsligt som möjligt men vill gärna ha zoom ( tycker det underlättar i bröllopsfotografering )

Har en nikon D200

någon som har bra råd lr erfarenheter?

:)

Ha det fint!

Om du förmodan köper Tamron-objektivet, köp den med VC i modellbeteckningen då föregående modell har problem med skärpan. Äger själv modellen du länkar till och väntar på att den ska komma tillbaks från reparationen då den har "coma" samt fokusmotorn är dålig.

Sigma har också ett objektiv med samma funktionaliteter som Tamron och kostar ungefär lika mycket. De har dessutom bättre linser än Tamron. Kanske värt en extratitt?
 
AF-S 50 1.8 G kostar lite, har ungefär samma bildkvalitet som 1.4 men lite snabbare autofokus.

Skulle nog säga att Nikon 50/1.8G är aningen skarpare än 50/1.4G. Båda är bättre än 50/1.8D. Enda skälet att skaffa 50/1.8D är om man vill ha en bländaring t.ex. om man har gamla kameror från filmtiden eller om man tänkder använda det för video med kamera som inte klarar att ändra bländare under filmning

Vad man vinner på att välja 50/1.4 är lite kortare skärpedjup och aningen behagligare karaktär på oskärpan men det är ganska små skillnader som för de flesta nog inte väger upp nackdelarna
 
Nu har jag inte provat en D200, utan det "äldsta" jag har är en D300s och den är inget vidare på att hantera höga ISOtal vilket behövs i mörka kyrkor. Visst kan du få lite bättre med ett ljusstarkare objektiv, men frågan är om du inte vinner mer på ett nyare hus som hanterar höga ISO bättre, t.ex. en D700 eller D3s kan fås för hyfsade pengar begagnat.

Många älskar sina fasta objektiv, men jag tillhör de som föredrar zoomar. Känner inte att jag kan klara mig som ensam fotograf med bara en brännvidd. Själv använder jag två kameror med två olika zoomar för att hinna med ;)
 
Väljer du en 1,8G i stället för 1,4G får du också råd att köpa en 35/1,8G DX som komplement :)
 
Nice, ge det någon månad och köpa en sådan och kanske en Nikon AF Nikkor 50/1,8D :)

Den kameran har ingen autofokus med det objektivet. Sen det du skriver angående att det är dyrt med ordentliga kameror, du säger ju att du ska använda prylarna för bröllop, och ett (1) bröllop borde faktiskt utan problem betala för en ordentlig kamera.
 
Den kameran har ingen autofokus med det objektivet. Sen det du skriver angående att det är dyrt med ordentliga kameror, du säger ju att du ska använda prylarna för bröllop, och ett (1) bröllop borde faktiskt utan problem betala för en ordentlig kamera.



autofokusen bryr jag mig inte så mycket om och jag känner att jag inte kan ta de summorna riktigt än då jag inte riktigt är på den nivån än, men tids nog :)
 
D200 har motor i huset det saknar D-TUSENserierna.
Då får man hålla sig rill AF-S objektiven. Alltså objektiv med motorn i objektivet.
O det är inga problem de flesta moderna har det.
 
autofokusen bryr jag mig inte så mycket om och jag känner att jag inte kan ta de summorna riktigt än då jag inte riktigt är på den nivån än, men tids nog :)

Sökaren är en av de detaljer Nikon sparat in på i sina instegsmodeller och du vill nog inte fokusera manuellt med ett ljusstarkt objektiv med den kameran. Men får du tag i den till ett bra pris när de säljer ut D3200 kanske du kan få in ett 50/1.8G, där autofokus fungerar, inom budget. 50/1.8 G dessutom bättre optiskt. Jag skulle nog vilja påstå att det är ett av Nikons mest prisvärda objektiv.
 
Sökaren är en av de detaljer Nikon sparat in på i sina instegsmodeller och du vill nog inte fokusera manuellt med ett ljusstarkt objektiv med den kameran. Men får du tag i den till ett bra pris när de säljer ut D3200 kanske du kan få in ett 50/1.8G, där autofokus fungerar, inom budget. 50/1.8 G dessutom bättre optiskt. Jag skulle nog vilja påstå att det är ett av Nikons mest prisvärda objektiv.

Asså, är det svårt att fokusera manuellt då menar du?
Men funkar de bra med den jag har idag d200an?
Jisses är ju en djungel detta! =/
 
Asså, är det svårt att fokusera manuellt då menar du?
Men funkar de bra med den jag har idag d200an?
Jisses är ju en djungel detta! =/

Båda är svåra att fokusera manuellt med om man jämför med en äldre analog kamera. Det är därför de som är riktigt kräsna byter ut mattskivan mot en med mikroprismor.
 
ANNONS