Annons

Röd, Blå, Gul?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Har läst lite här på sidan men kommer inte fram till något vettigt.

1. Vad gör dom olika färgerna på filterna för nytta?
Det finns ju en hel del olika färger, och var nere idag på Expert och talade med en dam, men till ingen nytta. Hon visste inte det själv.

2. Är det någon nytta att ha olika filter på sin digital? Slipper man att göra vissa ändringar i ps då?

3. Om man nu fotar inomhus, så blir bilderna väldigt gula av sig, vad skall man då ha för filter om man nu skall använda det?

Någon som vill ge sig på att försöka förklara dom olika färgerna, och vad dom gör?

Hej.

Är ingen expert på filter, men svaret på fråga 3 tycker jag blir att ställa om kamerans vitbalans.
Ljuskällan innomhus är i de flesta fall glödlampsljus, som har en helt annan temperatur än t.ex vanligt dagsljus.
För mig brukar det oftast fungera med Auto inställning på vitbalansen, men inte alltid.

Det finns redan många diskussioner om filter redan så gör en sökning så får du mycket info.

Gul, orange, röd och grönfilter är till för när man fotar med svartvit film. Regeln är att de färger som ligger nära filtrets egen färg blir ljusare och de motsatta färgerna mörkare på bilderna.

Gul och orangefilter kan t.ex. användas för att göra himlen mörkare för att få molnen att framträda bättre. Rödfilter kan göra himlen nästan svart.

Gulgrönt filter lättar upp grönskan så den ser mer "lummig" ut, och samtidigt gör det himlen lite mörkare.

Blåfilter för svartvitt gör blått ljusare och gula, orange och röda ting mörkare.

För färgfilm finns färgkorrektionsfilter. Blå filter för att neutralisera gulrött lampljus och varmtonsfilter för att värma upp för kallt blått ljus.

Sedan finns det svagt tonade filter för att korrigera lätta färgstick.

Digitalkameror har väl vitbalansfunktion?

http://www.aifo.se/bwf/index.htm

appel79 skrev:

2. Är det någon nytta att ha olika filter på sin digital? Slipper man att göra vissa ändringar i ps då?

Egentligen inte. Vad gäller korrigering av vitbalans/färgton kan man göra allt i efterhand, och dessutom mycket noggrannare (så länge bilden inte är felexponerad så man tappat information).
De flesta "specialeffekter" (soft- eller stjärnfilter eller nåt) går lika bra att göra digitalt, men man måste oftast öva lite för att få till rätt "look".
Några typer av filter måste ju fortfarande ske "optiskt", t.ex. polarisationsfilter och närbildslinser.

Re: Re: Röd, Blå, Gul?????????

stäck skrev:

Några typer av filter måste ju fortfarande ske "optiskt", t.ex. polarisationsfilter och närbildslinser.

Ok, men vad är ett polarisationsfilter? Och vad gör det för nytta.

Och närbildslinser?

Dom filterna jag använder mig av fick jag när jag köpte kameran.
Det är ett uv filter och ett Skylight filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto