Annons

Röd i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Edlund

Aktiv medlem
Tar bilder i raw+jpeg med canon eos 350d. Den röda färgen blir knappt röd när jag öppnar i CS2 och i Elements 5. Bifogar bildjämförelse mellan jpeg ur kameran + raw från cs 2. Den nedersta är jpeg ur kameran och stämmer bäst med verkligheten.
Skulle kunna köra rawshooter i stället men där blir bilderna grådassiga och tråkiga.
Vad kan detta problem bero på?

Bilagor

• img_3486.jpg
    img_3486.jpg
    29.9 KB · Visningar: 748
Har du testat att konvertera bilden i Canon DPP, som tar hänsyn till kamerans inställningar vid fotograferingstillfället?

ja då blir färgerna korrekt, men jag tycker det borde gå att använda CS2 och få rätt färger också...

Bilagor

• img_3486_dpp.jpg
    img_3486_dpp.jpg
    10.8 KB · Visningar: 710
Öka färgmättnaden? Öka konntrasten en aning? det borde få den röda färgen rödare. sen kan det ju hänga lite på vitballansen?

Kan bero på att PSCS har brusreduseringen på och den kan ibland ställa till färgerna en aning.

En RAW fil är en samling data från sensorn som är obehandlad, att gämföra med en Jpeg fil från kamean är ganska orelevant eftersom denna troligtvis har bearbetats utifrån egna parametrar. Kameran gör alltså det jobb som du "bör" göra, men kameran gör det utifrån parametrar som är fastställda i fabriken och där du påverkar mängden genom att öka stegen i kamerans inställningar.

Även om Färgmättnaden i inställningarna på kameran står på +0 så berbetas filen endå. Står den på +3 tex så drar den givetvis på med mera.

Kameran "framkallar" alltså bilden och ger dig ett färdigt resultat.

RAW filen däremot är helt obearbetat och är således en rå fil, där av namnet RAW. Det är DU som skall "framkalla bilden" genom att göra dom inställningar som krävs, hur man gördet är helt upp till din egen smak och tycke. Inte alltid lätt att veta vad man ska göra i RAW konverteringen men det kommer med tiden. Jag kan således inte säga hur jag gör eftersom det är inte alls säkert att du gillar samma.

Personligen skulle ajg känna mig handikappad utan en RAW fil och jag använder aldrig överhuvudtaget Jpeg filen som min kamera skapar, den står för övrigt på 0000 tror jag i inställningarna och jag har tom sämsta kvalitet och minsta storlek på filerna så även om jag skulle vilja använda en Jpeg så kan ajg inte eftersom filen är för dålig och för liten.

Ronnie Edlund skrev:
Tar bilder i raw+jpeg med canon eos 350d. Den röda färgen blir knappt röd när jag öppnar i CS2 och i Elements 5. Bifogar bildjämförelse mellan jpeg ur kameran + raw från cs 2. Den nedersta är jpeg ur kameran och stämmer bäst med verkligheten.
Skulle kunna köra rawshooter i stället men där blir bilderna grådassiga och tråkiga.
Vad kan detta problem bero på?

Färguppräkningen/resultatet kan bero på många faktorer, oavsett du använder Rawshooter eller något annat program så är det din kunskap som styr resultatet.
Det går umärkt att förändra den röda tonen i exv nyans/mättnad och rött i Photoshop i efterhand.

Olika program ger olika färguppräkningar i svåra färger och nyanser, resultatet beror även på vilken kamera du använder. CMOS och Canon har det svårt med att återge röda färger/nyanser riktigt bra i vissa situationer. Röda färger kan ses som att ligga utanför gamut, dvs förhöjt.
Olika programvaror räknar fram färgnyanser olika.
Camera Raw ger tex kraftigt förhöjda blåa färgtoner i ett visst ljus jämfört med PhaseOnes programvara och samma vitbalansering.

Du får därför träna och lära känna den rawkonverteraren som du använder, i flertal rawprogram kan du påvera /justera enskilda färger och nyanser och därefter räkna fram bilden och färgtonen så som du vill ha den.
Mikael

Senast ändrad:
Är färghanteringen rätt inställt så visas bilden lika oavsett det är en s-rgb fil eller annan vald profil på skärmen, dvs om programmet som visar bilden stödjer färghantering och bilden har konverterats och inte endast asignats.
Mikael

Kalibrerad skärm? Jag hade problem iofs å andra hållet, dvs när jag gjorde jpg av raw bilder i PS så gick det åt helvet innan jag kalibrerade skärmen.

Såg en test nogån gång där Capture One, Canon DPP, Rawshooter och Photoshop ACR jämnförtes. ACR var absolut sämst på färgåtergivningen, särskilt tydligt i en testbild av en röd bil. Men hela miseren gick att ordna genom att manuellt ställa om ACR, som också föreslagits tidigare. Dock inget jag vill hålla på med, så jag använder än så länge DPP.

Tänkte visa hur två bra kameror visar rött, till vänster 1dsmk2 och till höger D2x med jpg och standardinställningar.

D2x är en kamera som är i mitt tycke är bra på att internt räkna fram röda nyanser, dvs i jpg ut från kamera, jag har provat snart i ett år med min 5D att få bra intern uppräkning men misslyckats jämfört med de enastående resultat jag får med rawfilerna.
Internt har min 5d liksom denna 1dsmk2 överdrivna röda färger, vilket kan ses i plastkonen som är orange återgiven av Nikon och för övrigt är mer orange än röd.

Bilagor

• rött.jpg
    rött.jpg
    42.4 KB · Visningar: 586
t_mauritsen skrev:
Såg en test nogån gång där Capture One, Canon DPP, Rawshooter och Photoshop ACR jämnförtes. ACR var absolut sämst på färgåtergivningen, särskilt tydligt i en testbild av en röd bil. Men hela miseren gick att ordna genom att manuellt ställa om ACR, som också föreslagits tidigare. Dock inget jag vill hålla på med, så jag använder än så länge DPP.

Nog mer fråga om handhavarfel från personen i fråga.
Rawshooter, PhaseOne, Camera Raw som jag använder dagligen har alla sina brister men med lite arbete kan jag få resultatet att likna varandra så att du inte kan skilja dom åt
Mikael

den röa nyansen i ena bilden innehåller mer gult vilket sannolikt är rawbilden och den andra har mer magenta vilket är lätt att justera så att tonen/nyansen blir lika. Vad som är rätt eller fel vet bara du.
Mikael

Bilagor

• img_3486.jpg
    img_3486.jpg
    20.7 KB · Visningar: 557
Avslutningsvis
Man kan med lite träning få klart bättre resultat med raw än vad den interna uppräknade bilden i kameran ger. Beroende på motiv,dagsljus, vitbalansering, inlagda tonkurvor kan kameran (beror på vilken kamera man använder) i vissa fall ge resultat som svårligen går att öveträffa om bilden räknas fram i 8bitar, men i de flesta fall går det dock att förbättra bilden om man har lite träning, kunskap och erfarenhet.

Mikael

Senast ändrad:
javisst kan man justera fram vilka färger man vill ha, men det är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt färg, tar man endast raw bild så verkar det som man måste ta upp den i DPP för att få rätt färger, annars får man ta raw+jpg för att sen jämföra dom 2 och finjustera in det röda i CS2. Tackar så mycket för alla svar. Hade hoppats att det fanns nån fin uppgradering till CS2 som funkar bättre med 350D.

Ronnie Edlund skrev:
javisst kan man justera fram vilka färger man vill ha, men det är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt färg, tar man endast raw bild så verkar det som man måste ta upp den i DPP för att få rätt färger, annars får man ta raw+jpg för att sen jämföra dom 2 och finjustera in det röda i CS2. Tackar så mycket för alla svar. Hade hoppats att det fanns nån fin uppgradering till CS2 som funkar bättre med 350D.

DPP är inte bättre vad jag vet än Camera Raw på uppräkning av en bild, det är din hantering av bilden som behöver ändras.
Lägg gärna din raw bild på [email protected] så skall jag räkna upp den med tre olika rawkonverterare och presentera hur dessa estimerar den röda nyansen
Mikael

Ronnie Edlund skrev:
javisst kan man justera fram vilka färger man vill ha, men det är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt färg, tar man endast raw bild så verkar det som man måste ta upp den i DPP för att få rätt färger, annars får man ta raw+jpg för att sen jämföra dom 2 och finjustera in det röda i CS2.
Om du utgår från jpeg-bilden använder du alltså kamerans automatik för att ta fram färgerna. Jag har aldrig sett att det skapar en bättre färgåtergivning än vad jag kan få fram genom att styra färgen själv. Jag brukar styra in CameraRaws färg i Kalibrera-fliken och sedan spara denna som en inställning. Denna inställning tilldelar jag sedan mina bilder. Jag har gjort en del mätningar mot färgkort, där jag får en objektiv mätning av färgernas precision, och efter en sådan intrimning får jag en mycket exakt färg i CameraRaw. Mycker mer exakt än vad jag får från råfilerna och det gäller så gott som varje kamera jag testat.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto