Annons

Röntgen på Arlanda

Produkter
(logga in för att koppla)
Digitalt då?

Väldigt intressant disskusion, men jag undrade hur man skall göra med digitala kameror? Tar dem skada? Kan man ta dem genom bagaget-röntgen eller ska man ta dem genom handbagage-röntgen?

MVH Christofer

PrinsValium skrev:
Vet du det där om glasskålen med säkerhet? Jag frågar eftersom jag själv är intresserad av fysik. Jag hade nog trott att glasskålen ses igenom utan några direkt större problem. Absorptionen av elektromagnetisk strålning är kraftig beroende av atomslaget i materialet och glas består väl i stort sett av kisel vilket är bra mycket lättare än bly. Sen beror det iofs hur pass tjockt med bly dom har i påsarna.

Kristallglas innehåller betydande mängder bly och blir helt svarta på röntgen, vilket jag fick erfara i Paris en gång. Vi kom från Arlanda och skulle byta till ett mindre franskt inrikesflyg. När vi klivit ombord på bussen som skulle ta oss från terminalen till flygplanet så kom det en flygvärdinna och började fråga efter oss. Det var bara att följa med i en mindre bil till bagagehanteringen på CdG-flygplatsen och identifiera mitt bagage, öppna det och så pekade dom på våra tre julklappar till våra franska vänner. Det var tre stycken kristall-ljusstakar (snöboll). Det vara bara att slita upp pappret och övertyga säkerhetspersonalen om att det var helt ofarliga värmeljusstakar. Sedan fick jag en guidad tur runt på flygplanssidan på CdG med en trevlig fransk flygvärdinna. Planet blev försenat eftersom dom var tvugna att vänta på mig och mitt bagage...

Säkert en dum fråga, men kan man inte bara packa fickorna fulla med film och gå igenom "valvet" med filmen då? Om man nu inte har några jättemängder med sig.

PrinsValium skrev:
Jag skulle spontant gissa (obs gissa) att det inte är röntgenstrålningen direkt som skadar filmen utan att det är diverse bieffekter av den. Så som av strålningen joniserade atomer i filmen som deexciteras och utsänder ljus av andra våglängder. Dessutom kan ju joniserade atomer reagera kemiskt inne i filmen också.

Att en växelverkan som ger en foton inom eller i närheten av det synliga spektrat tror jag inte är så sannolikt. Det är inte så många föreningar som har den egenskapen, amorft Selen har det och jag tror att någon/några blyföreningar också har det.

Att en joniserad atom skulle reagera kemiskt i filmen är då troligare, det är ju samma reaktion som när man tar en bild.

När det gäller fotonenergin så är det så att en lägre energi ger en större sannolikhet för växelverkan, att dra på kraftigare strålning i röntgenapparaten ger inte automatiskt en bättre bild, fler fotoner går rakt igenom väskan. Man måste öka dosen (exponeringen) för att få en bättre bild med lägre brus.

Dagens kuriosa: en flygtur över atlanten och tillbaka ger samma stråldos som en tandröntgen.

Johan__S skrev:
Säkert en dum fråga, men kan man inte bara packa fickorna fulla med film och gå igenom "valvet" med filmen då? Om man nu inte har några jättemängder med sig.

Det är lite metall i filmhylsan vilket antagligen resulterar i att du snällt får skicka dom genom röntegen förr eller senare iaf.

OK; summa sumarum:

OM jag ska till korsika på lördag, (flyger från skavsta, via stanstead, och hem via frankfurt till skavsta) och har 20 Rullar Velvia100, behöve rjag i över huvud taget oroa mig då?

KOmmer ha kameraväskan och film som handbagage.

MvH P

Skicka hem filmen med markfrakt.

En rolig grej var när jag skulle resa genom JFK (new york) Så skulle vakterna använda sin flashiga sprängämnesdetektor på alla mina objektiv. Så dom var tvungna att torka med tops på alla och stoppa i maskinen.

pwrdesign skrev:
OK; summa sumarum:

OM jag ska till korsika på lördag, (flyger från skavsta, via stanstead, och hem via frankfurt till skavsta) och har 20 Rullar Velvia100, behöve rjag i över huvud taget oroa mig då?

KOmmer ha kameraväskan och film som handbagage.

MvH P

Nej det behöver du inte, om du har dem i handbagaget. Om rönteganläggningarna för handbagagekontrool förstörde film, skulle resebranschen få slå igen.

PrinsValium skrev:
Jag skulle spontant gissa (obs gissa) att det inte är röntgenstrålningen direkt som skadar filmen utan att det är diverse bieffekter av den. Så som av strålningen joniserade atomer i filmen som deexciteras och utsänder ljus av andra våglängder. Dessutom kan ju joniserade atomer reagera kemiskt inne i filmen också.

Nja, för att de ska ske måste exiteringen bestå en längre tid och atomen måste ändra exiterat tillstånd, något som tar tid i atomära förhållanden och är dessutom inte generellt vanligt, men kanske inte helt osannolikt, dock tror jag att mängden exiterade atomer i filmen som byter tillstånd är i detta fall försummbart. Det skulle dock vara intressant att se en studie inom området.

ANNONS
Götaplatsens Foto