Annons

Rött runt solen vid solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Jag har tagit massa solnegångsbilder som är väldigt vackra. Men jag har ett problem med fotona. Ett problem som jag tror alla har varit med om. Runt solen så blir det helt rött som solen reflekterar eller något. Tycker det röda har förstört lite av fotona. Vet någon om man kan göra något åt det i Photoshop ???? Skulle vara mycket tacksam för svar.
 

Sidni

Aktiv medlem
Foto

Hej Benny ! Jo jag har foton på datorn. Men filern var för stora för att lägga upp här. Tror inte jag kan komprommera fotona till bara 400x400 men jag ska hem och testa om det går. Har PS hemma och internet på jobbet.
 

Smajly

Aktiv medlem
eller så lägg upp en bild på en internetsida och skriv adressen här så kan du kanske låta folk ta hem bilden till sin dator och testa lite olika möjligheter för att sedan visa bilden här i forumet och lättare kunna beskriva för dig sen hur dom gör..
 

genndish

Ny medlem
eller kolla på foto guiden.se dom vet säkert hur man kan anväda hue och saturnation på samma sätt som man fixar Chromatix aberration
 

Sidni

Aktiv medlem
Bild med

Nu har jag äntligen krypt ner en bild. Som ni ser på detta foto så är det helt rött runt solen. Kan jag få bort det på något sätt ? Eller hur ställer jag in kameran när jag fotor så det ej blir så? Vad ska man tänka på när man fotar mot solen ? Man ser inte det jätte tydligt på denna bild. Men vissa andra foton har blivit ännu värre.

Är tacksam för lite tips :)
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det där är en ljusreflex i objektivet. Du kan se den i sökaren och eventuellt bli av med den genom att hitta en bättre vinkel. Använder du filter så bör du skruva av dem i såna där situationer.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
varför solen lyser rött

Frågade en Klimatolog varför solen lyser rött och om man kan förutse detta.

Här är svaret:
Hej

Att himlen ibland blir så vackert röd vid soluppgång och solnedgång beror på höga halter av partiklar i atmosfären. Viktiga partikelkällor är vulkanutbrott och sandstormar. Eftersom såväl vulkaner som öknar är vanligare i söder, så är chansen att få se sådana himlafenomen störst när det är varmluft på väg, och allra störst är chanserna några månader efter kraftiga vulkanutbrott eller några dagar efter hårda vindar över Sahara eller stäppområdena norr om Svarta havet.

Med vänlig hälsning

Haldo Vedin




vad svaret på din specefika fråga är hoppas jag någon annan kan komma med =)
 

Guffa

Aktiv medlem
Man kan få bort det röda genom att arbeta med färgkanalerna.

Skenet är lite organge-rött, alltså ligger det mesta i den röda kanalen, men också lite i den gröna kanalen.

Jag började med att efterbelysa en aning på molnen och skogen i den gröna färgkanalen.

Sedan duplicerade jag bilden, så att jag kan klona ifrån den gröna kanalen på den ena bilden till den röda kanalen på den andra kanalen. Jag använde en stor klonstämpel (150px) med bara 25% täthet och klickade tre gånger på solen.

Då blir det som på bilden. Du får experimentera lite så att du får det så som du tycker är lagom.
 

Bilagor

Sidni

Aktiv medlem
Tack

Tack för era svar !

Tycker din bild blev bättre. Får hem och öva lite på mina andra foton:)

Tack Johan/ Haldo för att du berättade varför himlen blir så vackert röd i vissa fall. Det var inte riktigt det jag menade. Men jag har undrat många gånger varför himlen ibland blir vackert röd/rosa och ibland så blir det nästan inga färger alls.
Har varit uppe tidigt på morgonen för att fota en soluppgång som inte alls har blivit så fantastisk som man viljat. Känns lite surt när kl är 5 på morgonen. Kan man förutspå innan hur himlen kommer bli dagen innan ? Här är ju inte så mycket vulkanutbrått eller vindar ifrån Sahara.Finns det något annat som man kan läsa av ifall det blir en fin soluppgång ?
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Re: Tack

Sidni skrev:
Tack för era svar !

Tycker din bild blev bättre. Får hem och öva lite på mina andra foton:)

Tack Johan/ Haldo för att du berättade varför himlen blir så vackert röd i vissa fall. Det var inte riktigt det jag menade. Men jag har undrat många gånger varför himlen ibland blir vackert röd/rosa och ibland så blir det nästan inga färger alls.
Har varit uppe tidigt på morgonen för att fota en soluppgång som inte alls har blivit så fantastisk som man viljat. Känns lite surt när kl är 5 på morgonen. Kan man förutspå innan hur himlen kommer bli dagen innan ? Här är ju inte så mycket vulkanutbrått eller vindar ifrån Sahara.Finns det något annat som man kan läsa av ifall det blir en fin soluppgång ?
*Hmf* det där a:t hänger med alldeles för ofta ;)

Det där svaret fick jag från en kosmolog från Smhi då jag ville veta varför himelen fick den färg den fick då i våra bräddgrader.
Partiklar från vulkanutbrott och sand kan färdas välldigt långa sträckor så det hör ihop med den nordgående varm fronten vilket "drar" med sig partiklana till oss =)

Jag vet att det var lite off topic men blev bara tvungen =)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag har för mig att den huvudsakliga förklaringen till att solen lyser rött när den går upp/ner ligger i färgernas olika våglängd.
Ljuset måste färdas längre genom luften när solen står lågt och ju längre ljuset färdas desto mer bryts ljuset av. Rött är då den våglängd som tar sig längst och därför är det den färg man ser sist/först.
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Tack

Sidni skrev:
...Finns det något annat som man kan läsa av ifall det blir en fin soluppgång ?
Om det är mycket luftföroreningar blir det ofta vackra soluppgångar.
Mycket partiklar i luften som bryter den kortvågiga blå delen av ljuset.
Kvar finns mer av det röda efter att ljuset passerat den långa vägen till vårt öga.
Ljuset vandrar längre väg vid soluppgång än mitt på dagen...
 
ANNONS