Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radera bilder via dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Är det riskfritt att radera minneskortet via min minnekortläsare på datorn efter att jag laddat över bilderna? Försäljaren till kameran sa iaf att jag endast fick radera bilderna via kameran.

Så hur lyder era råd? fortsätta så eller övergå till den enklare och snabbare varianten.

ja alltså jag kopierar också över bildena via kortläsaren men har inte raderat dom via den.. var det jag undrade över om det är en bra ide eller.. =)

Det är ingen fara, däremot om kameran skapar specialmappar och inställningsfiler ska du inte ta bort dom.

Det enda som händer om du tar bort något som "inte ska tas bort" är att du får formatera kortet igen, och har du redan kopierat över bilderna så gör det ju inget.

ja det går utmärkt, men jag skulle rekomendera att du formaterade kortet istället i kameran, men ingenting går sönder om du tar bort korten i datorn via kortläsaren ;)

Att formatera kortet i kameran sägs vara bra imellanåt för att kameran skall tömma kortet och lägga in systemfiler som passar bäst för kamerans läsning/skrivning till/från kortet.
själv formaterar jag kortet varenda gång jag sätter i det i kameran igen efter att jag kopierat in bilderna i datorn via cf-pcmcia kortläsare som sitter i min bärbara dell burk.
Aldrig haft några problem någonsin med det. Kamera märke Nikon.

Mvh Mats

mazz skrev:
Att formatera kortet i kameran sägs vara bra imellanåt för att kameran skall tömma kortet och lägga in systemfiler som passar bäst för kamerans läsning/skrivning till/från kortet.
själv formaterar jag kortet varenda gång jag sätter i det i kameran igen efter att jag kopierat in bilderna i datorn via cf-pcmcia kortläsare som sitter i min bärbara dell burk.
Aldrig haft några problem någonsin med det. Kamera märke Nikon.

Mvh Mats
Att formatera kortet varje gång du laddar över bilder låter lite väl extremt, det sliter ju trots allt på kortet helt i onödan, formaterar mina kort mycket sällan, oftast blir det att jag formaterar istället för att radera om jag ska ta bort alla bilder som ligger på kortet.

Anddje skrev:
Att formatera kortet varje gång du laddar över bilder låter lite väl extremt, det sliter ju trots allt på kortet helt i onödan, formaterar mina kort mycket sällan, oftast blir det att jag formaterar istället för att radera om jag ska ta bort alla bilder som ligger på kortet.

På vilket sätt slits kortet när man formaterar ?

Jag formaterar också alltid mina kort efter jag kopierat över bilderna till datorn, visste faktiskt inte att det skulle slita på kortet, det första gången jag hört det, så en förklaring vore intressant att höra.

kent.

Zoso skrev:
På vilket sätt slits kortet när man formaterar ?

kent.
det "slits" väl ändå hela tiden när man använder det, inte mer när man formatera förstås, men om man inte hade formaterat det hela tiden hade det ju använts mindre?

Flash-minnen klarar ju bara ett visst antal återskrivningar (även om det är måånga) så om man kan faktiskt tala om att det slits lite extra om man formarterar varje gång.

Är skeptisk till att det skulle vara bättre att radera filerna än att formatera om kortet.

Eftersom formateringen går snabbt så är det snarare att likna vid snabbformattering av diskett eller hårddisk. Det skapas således bara ett nytt tomt filsystem och jag skulle tro att det "sliter" mindre på minnet än att ta bort enstaka filer manuellt.

Man kan ju testa med en uråldrig diskett och jämföra med att manuellt radera vare fil eller formatera om den snabbt.

Anddje skrev:

Det är en enklare knapptryckning som man inte behöver gå in i menyerna (på min D70), att formatera altså.
Det går både fortare och enklare så jag tar helre den vägen för när jag byter-formaterar-kort vill jag inte stå med snoken i kameran mer än nödvändig tid.
Dom cf korten som "vi fotografer" köpte för två år sedan håller idag inte måttet för vad folk vill ha i kapacitet så därför tänker jag mig inte använda mina 1gb kort om 2-3 år, av erfarenhet så använder jag idag inte 64mb el 512mb kortet som jag oxo har... :p

Om det skulle vara dåligt att foratera ett kort i kameran är jag övertygad om att då skulle dom inte ha den funktionen där.

Jag kan inte tänka mig att en proffesionell fotograf raderar kortet om det går fortare att formatera det...
Så redan vid det resonemanget spricker de att de skulle vara skadligt. (för mig iaf)

Gla missommar på er alla! ;)

Bilderna på mitt minneskort försvinner från minneskortet när jag har kortet i datorns minneskortsläsare och väljer att klippa ut filerna från minneskortet med Windows utforskare och klistra in dem på datorn hårddisk.

Eveningstar skrev:
Flash-minnen klarar ju bara ett visst antal återskrivningar (även om det är måånga) så om man kan faktiskt tala om att det slits lite extra om man formarterar varje gång.

Fast å andra sidan slits det precis lika mycket om man bara raderar filerna. Det är ju just antalet återskrivningar som spelar roll, inte vad som skrivs/raderas.

RolandM skrev:
Bilderna på mitt minneskort försvinner från minneskortet när jag har kortet i datorns minneskortsläsare och väljer att klippa ut filerna från minneskortet med Windows utforskare och klistra in dem på datorn hårddisk.

Men det är ju logist... :p du Klipper ju ur dom istället för Kopiera dom... :)

gla midsommar.

ANNONS
Götaplatsens Foto