Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rangorda objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag skall foto en nyfödd nu på Söndag, Jag och min fru har bytt ut våra objektiv allt
eftersom och sitter nu med lite olika linser. Vi har fast och icke fast.

Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Canon EF 70-200mm f4L USM
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Om man förutsätter att fokus är rätt, det står på stativ etc, Och man skall ta ett
porträtt bild, halva kroppen. Hur skulle ni rangorda kvaliteten bilderna leverar.

Jag skulle påstå att alla (utom möjligen Sigman som jag inte vet något om) har "tillräckligt bra" kvalitet. Välj det som passar bäst för ljusförhållanden och den brännvidd du vill ha.

Jag skall foto en nyfödd nu på Söndag, Jag och min fru har bytt ut våra objektiv allt
eftersom och sitter nu med lite olika linser. Vi har fast och icke fast.

Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Canon EF 70-200mm f4L USM
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Om man förutsätter att fokus är rätt, det står på stativ etc, Och man skall ta ett
porträtt bild, halva kroppen. Hur skulle ni rangorda kvaliteten bilderna leverar.

Beroende på ljus och situation kan alla vara "bästa valet".... inget av de objektiven är odugliga för det du vill göra... Dock är nog Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro det säkraste valet - du vet, man kan alltid croppa, men aldrig gå åt andra hållet...

Jag är definitivt ingen expert att bedömma skärpa eller testa det på objektiv. Det vad därför jag
frågade om råd. Vi kommer ta med två paraplyer att skjuta igenom, strobist etc. Vi kommer väl ligga
5.6 - 11 i skärpedjup etc. Utrymme kommer inte vara större problem så att om vi använder högre
eller lägre bränvidd spelar ingen roll, rummet är 15m långt. Vi har en grå bakgrund som vi skall
belysa ett filter till önskad färg.

På dom bländarna lär du inte se någon avgörande skillnad tror jag.

Med tanke på att Canon EF 50mm f/1.8 II har ful bokeh och dålig/ful bländarcirkel så bör du avstå den, enligt min mening. Sigmaobjektivet är att föredra på alla sätt.

Jag är definitivt ingen expert att bedömma skärpa eller testa det på objektiv. Det vad därför jag
frågade om råd. Vi kommer ta med två paraplyer att skjuta igenom, strobist etc. Vi kommer väl ligga
5.6 - 11 i skärpedjup etc. Utrymme kommer inte vara större problem så att om vi använder högre
eller lägre bränvidd spelar ingen roll, rummet är 15m långt. Vi har en grå bakgrund som vi skall
belysa ett filter till önskad färg.

Då hade jag valt 70-200 f/4 istället då det är skarpare och ger trevligare färger.

Jag har inte heller någon erfarenhet av Sigman eller för den delen Tamron-objektivet, men jag har båda Canonobjektiven och jag tror att du kommer att tycka bilderna från ditt 70-200 är bättre. Den levererar en klart bättre schwung i färger och kontraster, teknar vackrare bakgrunden (även om bara bländrare 4 jämfört med 1.8 på Canons 50/1.8). Men bakgrundsbokeh är inte så intressant tror jag i det här fallet eftersom du ändå ska använda bakgrund. Då är det ju bara att sätta bakgrunden på annat avstånd.

Du får ju mer flexibilitet och slipper röra dig fram och tillbaka så mycket om du väljer något av de två fasta objekiven.

Vilket objektiv tycker du bäst om, eller snarare, vilket objektiv tycker du tar de trevligaste bilderna?

Jag har inte heller någon erfarenhet av Sigman eller för den delen Tamron-objektivet, men jag har båda Canonobjektiven och jag tror att du kommer att tycka bilderna från ditt 70-200 är bättre. Den levererar en klart bättre schwung i färger och kontraster, teknar vackrare bakgrunden (även om bara bländrare 4 jämfört med 1.8 på Canons 50/1.8). Men bakgrundsbokeh är inte så intressant tror jag i det här fallet eftersom du ändå ska använda bakgrund. Då är det ju bara att sätta bakgrunden på annat avstånd.

Du får ju mer flexibilitet och slipper röra dig fram och tillbaka så mycket om du väljer något av de två fasta objekiven.

Vilket objektiv tycker du bäst om, eller snarare, vilket objektiv tycker du tar de trevligaste bilderna?

Jag har både sigman och 70-200 och kan bara säga att under dessa förhållanden är 70-200 mer intressant. Personligen hade jag troligen anvnät mitt sigma 700mm f/2.8 macro ELLER canon 70-200 f/4.

Tackar för hjälpen. Det slutade med vi använde 70-200 grupp bilder och till närbilderna blev det macro linsen med vår 450D hus. Kanske inte värden proffsutr men vi blev nöjda med resultatet.

Bilagor

• Leon (4 av 14).jpg
    Leon (4 av 14).jpg
    10.6 KB · Visningar: 595
Jag funderade också över hur nyfödda skulle reagera på blixtljus eller om de kunde ta skada av det och jag frågade förlossningsläkaren. Hon sa att man inte kände till några bieffekter av kamerablixtar hos nyfödda och skriker de så behöver man ju inte utsätta dem för mer fotograferande.

ANNONS
Götaplatsens Foto