Annons

Raster

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Varje gång jag öppnar en ny bild i Photoshop CS så visas raster på den utan att jag valt det.Så har det inte varit från start utan det har tillkommit nu.(jag har väl kommit åt ngn inställning) Hur får jag väck detta??

Tacksam för hjälp// Carola

jag har suttit och funderat på vad du menar för slags raster som kan dyka upp automagiskt.
men jag tror inte jag riktigt förstår.
kan du beskriva det tydligare?
kanske med nån skärmdump?
jag vet grejer som kan dyka upp automatiskt ibland, men raster...?

Hejsan!
Prova att trycka CTRL+'

Ligger under View - Show - Grid

Vet inte om det var detta du menade!

/Thomas

Du kan grundinställa photoshop genom att trycka ner ctrl+alt+shift när du startar det om du har PC.

Sa har ser det ut. trycker jag Ctrl H sa forsvinner det ju men jag vill inte ha det automatiskt.Testade med ctrl+alt+shift och nu kan jag inte skriva bokstaver med prickar over har heller

Bilagor

• raster.jpg
    raster.jpg
    38.4 KB · Visningar: 194
aha ett rutnät!
då är jag med.
det tar du bort genom att trycka ctrl och kommatecken.

ibland, om man inte stängt av det (som jag rekommenderar), så kan man ändra tangentbordet till amerikanskt, när man trycker shift+alt.
tryck shift+alt en gång till så försvinner det.

Senast ändrad:
Du ar en parla Christel!! Nu forsvann det.
Men nu maste jag fa till sa att jag kan anvanda hela alfabetet har |grr| Alltid ar det nagot som kranglar.

redrosie skrev:
Du ar en parla Christel!! Nu forsvann det.
Men nu maste jag fa till sa att jag kan anvanda hela alfabetet har |grr| Alltid ar det nagot som kranglar.
tryck alt+shift med det program som strular aktivt.
någon kan beskriva hur man stänger av den funktionen (i windows), själv har jag glömt hur man gjorde.

edit: kom på det. det var ju lätt.
vänta så ska jag skicka upp en skärmdump så du ser..

Jåmänvisst!! Föngärar bra nu!! :)

Önskar dig en sjuhelsikes bra helg Christel!!
Ja ni andra med förståss ;)

Estethia skrev:
aha ett rutnät!
då är jag med.
det tar du bort genom att trycka ctrl och kommatecken.

Nyfiken i en strut som man är så provade jag detta, händer ingenting. Är det olika kommandon mellan Mac & Win? Jag kör Win och då är det CTRL och ' som gäller. Bara nyfiken.

Wessa skrev:
Nyfiken i en strut som man är så provade jag detta, händer ingenting. Är det olika kommandon mellan Mac & Win? Jag kör Win och då är det CTRL och ' som gäller. Bara nyfiken.
det kan skilja åt ibland. men eftersom du har win så borde det stämma. kanske har du ett annat tangentbord? amerikanskt?
eller har du ändrat inställningarna för snabbkommandon?

Jag har ett ergonomiskt MS tangentbord, kör iof engelsk version av PS CS. Kanske kan vara det?

Wessa skrev:
Jag har ett ergonomiskt MS tangentbord, kör iof engelsk version av PS CS. Kanske kan vara det?
hm. har ingen aning om tangentbordet där. möjligt.
kanske det är den eng versionen? jag har hystat iväg min engelska fulversion *host* så jag vet faktiskt inte om det påverkar.
nån annan som har koll?

Jag kör engelsk och för mig är det också ctrl+' som gäller. Men du kan ju ställa om ganska många kortkommandon om du trycker ctrl+alt+shift+k

Ett ergonomsiktangetbord är ju bara det att det är lite vinklat men tangeterna är ju fortfarande samma.

ANNONS
Götaplatsens Foto