Annons

Ratio samma som vitbalns!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alit

Medlem
Hej, har en canon EOS 20D och har förstått att det inte är inställt som det ska, enl klas NN här på PS har jag för hög kontrast och jag skickade således samma bild till min journalistfotografvän i beligien som på bästa engelska skriver så här:
"This kind of portrait is a "Claire obscure " named by Rembrand .
You have 2 kinds of lights: 1. high and 2. low lights. NO AVERAGE grey scale .
For that you need to have a ideal contrats ratio of 1:2 or 1:3 Your contrast ratio is higher than 1:4 !!! That's toooo much !!!!
What does I mean by 1:2
If you have a shutter speed situation at 1/60 for example with a aperture 5,6 in the high lights, you can underexposed of 1 stop at
1,1/2 stop in the low lights."

Rent praktiskt hur ska jag göra i kameran för att få den rätt inställd med vitbalansen. dessa teknikgrejjer är svåra för mig? Hoppas på svar?

Jag är ingen expert själv, men jag tror din vän antyder på hög/låg-dagrar i histogrammet. När man släpper in för mycket ljus eller för lite ljus så klumpar sig informationen antigen till vänster eller till höger i histogrammet. Det man vill göra är att få en jämn fördelning, så att inte delar av fotografiet blir överbelyst eller underbelyst.

Detta har således inget med vitbalansen alls att göra. Vitbalansen bestämmer vilken färgton din bild kommer ha. I en bild där du har en bit som är vitt och du har rätt vitbalans är det verkligen vitt.

Jag tror din vän syftar på att din bild är överexponerad, ställ därför in en lägre bländare, använd lägre ISO eller sänk slutartiden för att göra bilden mindre exponerad.

Misstänker även att 20D har en info-knapp som visar histogram. Använd denna för att kolla efter du tagit bilden om du är osäker på resultatet.

Tack Bernhard för ditt svar.

Det är således bättre attunderexponera bilden än att överexponera den... om jag har förstått det hela rätt. Även om perfekt exponering är att föredra.
Det stämmer att 20D har ett histogram att läsa av, jag brukar göra det men slarvar ibland. usch på mig.
Men Hans (han i beligen) talade även om att jag skulle ta en bild på ett vitt papper för att få rätt färgbalans. Har det också med över och underexponeringen att göra? Jag skulle således kalibrera färgbalansen enligt instruktionsboken till kameran. (Begagnad kamera, ingen handbok). Är detta något man gör en gång eller gör man det vid varje fotosession?
Bilden jag talar om ligger på min sida och heter Jonas, för den som vill hjäpa till ytterligare med analysen.

jag förstår att jag måste lära mig tekniken, men jag kan inte rå för att jag tycker att det är urtrist.

Såvitt jag tolkar meddelandet har du bara antingen ljust eller mörkt i bilden. Inte de gradvisa tonövergångar som ett bra porträtt vanligtvis ska ha. Ditt histogram bör se ut som ett U, med andra ord, när det istället borde vara någorlunda platt och utdraget över hela skalan.

Förmodligen är det din belysning som inte är idealisk.

Precis som Anders säger så har det med ljuset att göra. På den underexponerade biten av bilden, så ser man tydligt att det har blivit färgbrus. Detta kan trollas bort med lägre ISO eller ljus ifrån sidan.

Vill man även ha bort skuggorna så behövs en ljuskälla ifrån höger. Mitt bästa tips är att du har/köper/tillverkar en reflektor och använder för att studsa fönsterljuset och placerar på högersidan eller använder en blixt som du studsar i taket (då försvinner dock fönsterljus-känslan). En gör-det-själv reflektor om man är händig behöver inte kosta mer än hundralappen.

Jag antar att det är ljus ifrån ett fönster eller liknande som kommer ifrån vänster, och att inte blixt användes?

om jag då använder ett paraply i guld, silver el vitt och håller upp skulle jag kunna komma undan detta?

Tack ni båda!

Nu ska jag ÖVA på fönsterljus.m jag skickar in resultatet. Stackars barn som får plågas, kommer själv ihåg när pappa inför varjehöststart skulle hitta rätt ljus.

//Annelie

Nu har jag sett bilden också. Första steget måste ju vara en rejäl, tillplattad vit tårtkartong på andra sidan, alltså inte den sidan som fönstret är på. Det är inte säkert att det räcker, men det blir i alla fall bättre.

Ett paraply är bra för att reflektera en punktformig ljuskälla, som en blixt. Tänk på en parabolantenn, så ser du likheten. Men ett fönster är sällan ljusformigt, så där behöver du en spegel, alltså något plant, istället.

Räcker inte vit kartong kan du gå vidare med aluminiumfolie. Prova den matta baksidan först, annars kan det se konstigt ut.

Nu ska jag kolla på kartan om "beligien" liger på samma ställe som "beligen"... :)

mmm... fast belgien ligger nog på resavstånd från oss. det är det tredje landet:)
jag viker eftermiddagen till tester av olika slag och så får vi se om jag blir något visare.

Tack för alla visdomsord...

ANNONS
Götaplatsens Foto