Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RAW bilden får konstig vitbalans
- Trådstartare JonisBader
- Start datum
JonisBader
Aktiv medlem
JonisBader
Aktiv medlem
Jag körde på auto white balans när jag tog bilden. Kikade på den i kameran nu, och då är den osm ett mellanting av de andra två.
Jag satt och pillade lite med vitbalansen i RAW importeringen i photoshop, men lyckades inte hitta något som verkade stämma.
Sovdags. Godnatt =)
Jag satt och pillade lite med vitbalansen i RAW importeringen i photoshop, men lyckades inte hitta något som verkade stämma.
Sovdags. Godnatt =)
BugEyes
Aktiv medlem
Är det verkligen helt sant?micke80 skrev:
Jo, men det spelar ingen roll vilken vitbalansinställning du använder på kameran, det påverkar inte RAW utan bara JPEG-filerna. Fotar du med RAW måste du alltid mer eller mindre manuellt ställa in allt sådant som kameran gör automatiskt i JPEG-läget.
När jag fotat RAW så har vitbalansen slagit igenom hela vägen in i datorn, åtminstone när jag tagit in bilderna via Canons program och skickat dom vidare till Photoshop som TIFF. Kan det vara så att vitbalansparametrarna bifogas som metadata till rådatat och tolkas eller inte beroende på vilket program man använder?
BugEyes
Aktiv medlem
skelett skrev:
Men seriöst människor... läs manualen!
Bättre upp, jag hittade en sajt med en detaljerad beskrivning av CRW-fil formatet. Av denna framgår att vitbalansdatat finns där tillsammans men en hel massa annan metadata.
För andra datanördar kan det vara intressant att titta på den och om ni vill det så finns den här...
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/canon_raw.html
peter_wahlström
Aktiv medlem
Precis som Mats säger... Vore ju trist om den hade en låst färgtemp bara för att man fotar i RAW...
Kameran gör ju ett försök att hitta rätt iaf... Sen att det sällan lyckas helt perfekt är en annan sak.
Däremot, Jonis, så verkar det väldigt konstigt med den skillnaden du fick genom att öppna filen i två olika program utan att bearbeta den något. Nytt för mig var också att ACDSee läser raw... men det klarar väl de flesta format kanske.
//P
Kameran gör ju ett försök att hitta rätt iaf... Sen att det sällan lyckas helt perfekt är en annan sak.
Däremot, Jonis, så verkar det väldigt konstigt med den skillnaden du fick genom att öppna filen i två olika program utan att bearbeta den något. Nytt för mig var också att ACDSee läser raw... men det klarar väl de flesta format kanske.
//P
AlfaGTV
Aktiv medlem
JonisBader skrev:
Det verkar som om Acdsee själv försöker med en autovitbalans, medan CameraRaw skiter i kamerans förslag.
Det sistnämnda är inget ovanligt, så gott som alla raw bilder jag "framkallat" med Camera RAW kräver ytterligare justering av vitbalansen.
Om du däremot öppnar med ett canonprogram borde detta nyttja den vitbalans som kameran föreslog vid fototillfället.
Jag föredrar i alla fall att göra en manuell vitbalanskalibrering innan jag plåtar, då får jag rätt temp direkt i EOS Viewer Utility eller File Viewer utility. Dessa båda gör det bästa jobbet med framkallningen enligt mitt tycke.
Kolla tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789
För en förtydligad version.
MVH /Micke