Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

RAW bilden får konstig vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå, jag kör en 300d och provade ta en bild i RAW formatet.
Problemet är att när jag öppnar den i photoshop så får jag en ruta där jag kan göra massa inställningar och bilden ser ut såhär:

Bilagor

• crw_0196.jpg
    crw_0196.jpg
    19.8 KB · Visningar: 498
och i ACDSee ser den ut såhär (och det är mer rätt än den förra, då det vita ksa vara vitt)

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    23.7 KB · Visningar: 501
Har du ställt in vitbalansen i RAW eller ser den ut så direkt när du öppnar filen. Vad jag vet så är inte en RAW-fil vitbalanserad utan helt som kameran "såg" bilden. Sen i RAW-programmet kan du ställa in vitbalansen.

Jag körde på auto white balans när jag tog bilden. Kikade på den i kameran nu, och då är den osm ett mellanting av de andra två.
Jag satt och pillade lite med vitbalansen i RAW importeringen i photoshop, men lyckades inte hitta något som verkade stämma.

Sovdags. Godnatt =)

Jo, men det spelar ingen roll vilken vitbalansinställning du använder på kameran, det påverkar inte RAW utan bara JPEG-filerna. Fotar du med RAW måste du alltid mer eller mindre manuellt ställa in allt sådant som kameran gör automatiskt i JPEG-läget.

micke80 skrev:
Jo, men det spelar ingen roll vilken vitbalansinställning du använder på kameran, det påverkar inte RAW utan bara JPEG-filerna. Fotar du med RAW måste du alltid mer eller mindre manuellt ställa in allt sådant som kameran gör automatiskt i JPEG-läget.
Är det verkligen helt sant?
När jag fotat RAW så har vitbalansen slagit igenom hela vägen in i datorn, åtminstone när jag tagit in bilderna via Canons program och skickat dom vidare till Photoshop som TIFF. Kan det vara så att vitbalansparametrarna bifogas som metadata till rådatat och tolkas eller inte beroende på vilket program man använder?

Klart att den vitbalans som som valts i kameran (gäller inte bara JPEG-filerna) ligger som förval när man öppnar filen i datorn, i alla fall när det gäller canons kameror med canons programvaror. Sedan kan man förstås justera vitbalansen precis som man vill i datorn.

Precis som Mats säger... Vore ju trist om den hade en låst färgtemp bara för att man fotar i RAW...

Kameran gör ju ett försök att hitta rätt iaf... Sen att det sällan lyckas helt perfekt är en annan sak.

Däremot, Jonis, så verkar det väldigt konstigt med den skillnaden du fick genom att öppna filen i två olika program utan att bearbeta den något. Nytt för mig var också att ACDSee läser raw... men det klarar väl de flesta format kanske.

//P

JonisBader skrev:

Jag satt och pillade lite med vitbalansen i RAW importeringen i photoshop, men lyckades inte hitta något som verkade stämma.

Det verkar som om Acdsee själv försöker med en autovitbalans, medan CameraRaw skiter i kamerans förslag.

Det sistnämnda är inget ovanligt, så gott som alla raw bilder jag "framkallat" med Camera RAW kräver ytterligare justering av vitbalansen.

Om du däremot öppnar med ett canonprogram borde detta nyttja den vitbalans som kameran föreslog vid fototillfället.

Jag föredrar i alla fall att göra en manuell vitbalanskalibrering innan jag plåtar, då får jag rätt temp direkt i EOS Viewer Utility eller File Viewer utility. Dessa båda gör det bästa jobbet med framkallningen enligt mitt tycke.

Kolla tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789
För en förtydligad version.

MVH /Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto