Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu får du väl ändå ge dig! Det finns massor av skärmar och skrivare som klarar av större färgrymd, och vad din skrivare klarar har inte med något att göra.
Men har jag påstått att det inte skulle finnas massor av skärmar och skrivare som klarar större färgrymd än sRGB?? Det är väl ändå inte det som jag sagt och menat eller hur? Bara att det inte alltid är motiverat vare sig för tillverkare och användare av andra skäl att alltid stöda eller använda Adobe RGB - ens för utskrifter. Jag anar en viss upprördhet hos redaktören till min förvåning för jag trodde nog inte detta skulle vara så kontroversiellt att bara beskriva sakernas tillstånd som jag och många andra kan se runt i kring sig.
Varför ska jag ge mig om det? Det är ju bara så det är i den största av bildvärldar som finns och det är ju allt det som visas på nätet. Där är sRGB det som gäller eller är standard om man så vill. I proprinting världen är det CMYK och Adobe RGB men väldigt många som skriver ut i vanliga hushåll som skaffat en billig skrivare så är det nog starkt dominerande sRGB-JPEG som skrivs ut. Default i kameror (som många aldrig ändrar) är det sRGB som är förinställt. Dessutom så finns det idag massor av människor som aldrig skriver ut några bilder och inte har några skrivare eftersom de är helt nöjda med att se bilderna i sRGB via sina dator- och TV-skärmar, av vilka den helt dominerande andelen inte stöder Adobe RGB.
Vad min skrivare klarar har ju även det självklart "med något att göra" även om du försöker frikoppla detta och begränsas både av konstruktion och profilering. Idag har ju FF-sensorerna möjlighet att återge upp till 14 stegs DR men få är ju intresserade av att alla dessa återges i färdig bild. Istället resulterar ju all efterbehandling praktiskt taget i att DR sänks i de bilder man skriver ut och återger på skärm eftersom de flesta inte gillar vad de ser i dessa kontrastlösa RAW-filer i full DR.
Jag förstår inte hur man kan gå igång så hårt på att jag säger mig inte se så stor vits för egen del att använda Adobe RGB. Min skärm täcker in (enligt Spyder) det som ska finnas i filen och mina skrivarprofiler och min skrivare harmonierar bra med det idag. Självklart vet jag att Adobe RGB innehåller ytterligare en del nyanser men jag tycker faktiskt att jag i de allra flesta fall är ganska nöjd med vad jag får ur mitt flöde idag. Även jag vet att jag i en del fall skulle kunna få bättre nyansering exv. vid foto av blommor men dessa utgör inte mina huvudmotiv. Den stora vinsten med sRGB ligger i att jag inte behöver diversifiera mitt filsparande utifrån färgrymd. Jag vet alltid vad jag har utan att behöva gå in i EXIF så fort tveksamhet råder. För mig är kvaliteten "good enough" och rent av enastående i det jag kan få ut ur min SC-600.