digitalaflaesk skrev:
Ett bra arbetsflöde för mig vore då med EOS 350d köra RAW+JPEG. Men det blir ju väldigt stora filer..
Du kan se RAW som ett digitalt negativ och JPEG som en Polaroid, laddar du med silverbaserad film i kameran får du inte ut bägge samtidigt
De flesta program jag har testat för bildsortering verkar klara 350D/20D rawfiler utan problem och då försvinner behovet av jpegen.
Visst tar de plats på minneskortet men de ger samtidigt mycket mer möjligheter när du kommer hem och kan korrigera missar i exponering, vitbalans mm. i framkallningen.
Med rätt verktyg så kan man få ut sanslösa mängder av info ur rawfilerna. Igår gjorde jag lite tester med fraktalinterpolering av 16-bits TIFF och lyckades dra upp en bild till enorma 54"x36"@300ppi.
(Filstorlek LZW komprimerad TIFF 1.26 GB)
Gör om det med en JPEG från kameran
När det gäller arbetet i det digitala mörkrummet så tar det inte så mycket längre tid att öppna och fixa till en raw än det tar att öppna en JPEG i tex. PS.
För konvertering/framkallning finns ett antal bra mjukvaror som dessutom är relativt billiga eller tom. helt gratis.
Capture One som jag använder kostar bara en tusenlapp för den enkla versionen och den räcker långt.