Annons

RAW hur jobbar man bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

TROX

Medlem
Hej! Jobbar i PS CS2 och i dess RAW-läge finns många inställningsmöjligheter. Vilket är bäst, att jobba med bildens justeringar i RAW-delen av PS eller är det bättre att klicka "open" när bilden kommit upp och jobba vidare i Photoshop. Det finns ju kurvor, skärpejusteringsmöjligheter i båda...mm.
undrar
TROX

När du bearbetar RAW-filen har du tillgång till bildens rådata direkt från sensorn. Det finns möjlighet att ändra vitbalansen och exponeringen på ett helt annat sätt än vad som är möjligt i den vanliga bildbehandlingen.

Om du fortsätter arbeta i 16 bitar efter att du öppnat bilden i PS spelar det väldigt liten roll. Då har du i princip all information som finns i RAW-bilden.

Johannes

Du SKA öppna filen föst i Camera Raw 3 för att där bearbeta filen först, på så sätt förlorar du ingen information i filen.

När du har justerat din exponering, ljus, mättnad och kromatiska färgshiftningar, brus, kurvor mm så ställer du in vitbalansen.

Till sist så beskär du bilden såsom du vill ha den. Avbocka för all del skärpningen som är standardinställning, det ska du göra i PS.

Slutligen i PS gör du de sista justeringarna av bilden och till sist lägger du ex. oskarp mask.

Vill du veta mer om Camera Raw och att arbeta med det digitala negativet RAW så rekommenderar jag dig att läsa Camera Raw with Adobe Photoshop CS2 av Bruce Fraser. Med den boken kommer du att lära dig hela arbetsflödet, få ett bra tips på hur du kan effektivisera arbetsflödet.

Hälsningar

Robert

R.Hammar skrev:
Vill du veta mer om Camera Raw och att arbeta med det digitala negativet RAW så rekommenderar jag dig att läsa Camera Raw with Adobe Photoshop CS2 av Bruce Fraser. Med den boken kommer du att lära dig hela arbetsflödet, få ett bra tips på hur du kan effektivisera arbetsflödet.

Hälsningar

Robert

Finns boken på svenska?
Min engelska är dålig

ANNONS
Götaplatsens Foto