Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag har sedan jag införskaffade min 300D mest fotat i RAW och använt medföljande programvaran FileViewerUtility för att arbeta med och konvertera filerna. Nyligen har det slagit mig att detta knappast kan vara det ultimata programmet för detta, utan att det antagligen finns bättre.

Frågan är vad jag ska satsa på att använda. Jag kan nada om den här typen av program. Därför tar jag tacksamt emot alla tips om lämplig programvara med för och ev. nackdelar, liksom info om pris och var man kan ladda ner en shareware att testa.
 
Kolla in Dave Coffins sida om hans program dcraw, scrolla ned en bit på sidan där en drös program listas som använder hans dcraw som "backend". Som Dave skriver på sin sida: "So here is my mission: Write an ANSI C program that decodes any raw image from any digital camera on any computer running any operating system.

Själv kör jag Linux och kan därmed med lätthet använda dcraw direkt (i Linux-distributioner finns alltid de kompilatorer som behövs för att kompilera källkod) tillsammans med Pawel Jochym's eminenta plugin för Gimp.
 
Jesper och Magnus,
Tack för era tips. En fråga dock (dum måhända): vad får jag med dessa program som jag inte får med mitt nuvarande (FileViewerUtility)?
 
Bättre konvertering, enklare gränssnitt och snabbare konvertering. Dessutom kan breezebrowser en massa annat, som t.ex. att generera album över bilder i en mapp.. snabbt och lätt.. mera funktioner finns.
 
Precis som Tor så undrar jag också om det finns snabbare och mer lättarbetade program för att konvertera sina RAW-filer. Det tar ju en evighet med FVU.

Jag testade ett som heter Capture one, det var snyggt, snabbjobbat och hade många bra finesser. Dock så blev bilderna inte lika bra som i FVU. Jag har dock hört väldigt mycket gott om Capture one, så låt inte mig förstöra det. Jag kan ha missat någon inställning. Det finns dessutom en version för just 300D.

Testet som Magnus länkade till vete katten om det stämmer. Han som gjorde testet har kanske något egenintresse av att framställa andra program i dålig dager. Så dåliga bilder som han visar med FVU är knappt möjliga. Men, jag är ingen expert å andra sidan :)

Jag ska testa både Jespers och Magnus förslag. Det ska bli spännande. Hoppas de är lika bra i kvalitet men mer lättjobbade.
 
ANNONS