Annons

raw shhoter premium

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Tjo!

jag har ju använt den gamla gratisvarianten. Sen testade jag capture one hos en kompis och jag kan väl säga att jag inte direkt gillade hur det var utformat. Jag ska mest se mina bidler på datorskärmen och då är min fråga, syns det verkligen så stor skillnad mellan dom två då?

Dessutom har ju nya premium rawshooter kommit? nån som har erfarenheter av det? Är det som det gamla gratisprogrammet fast lite bättre? Hur står det sej mot capture one?

tacksam för svar :)

Hej

Jag har köpt det, men använder fortfarande C1 pro.

De är olika, du har olika finesser i dessa.

Har vant mig med C1 och tycker jag ahr bättre koll där, men svåra bilder e lättare att justera, dvs de med taskig kontrast.

Så jag provade ett tag, men återvände till C1.

jag personligen tycker RAW shooter suger... jag har även nya rawshooter 2006 premium elelr vad det hette, men ajg avinstallerade det... kan inte med sättet att jobba, troligtvis en vanesak men jag kan inte bli van ialla fall... kör vidare med Photoshop CS2 och RAW hanteringen där.. mkt smidigare enligt mig

Henrik_L skrev:
ok :) men är det nya rawshooter upplagt som det gamla? jag fick nästan panik inne i phase one :p

Ja, nästan. Lite mer finesser har kommit. Men det är ju bara att ladda ner och se själv! De har ju utvärderingsversionen fri för nerladdning.

Själv älskar jag den! Så enkelt och snabbt som möjligt och med bra resultat. Bara att rekommendera. Jag brukar inte behöva ändra i mina bilder så mycket. Färgtemperatur, kontrast och beskärning är de vanligaste funktionerna. Ibland lite färgjusteringar. För bilder med svår kontrast behöver man lager för att maska ut och då är det annat program som gäller. Tror inte att andra RAW konverterare har lager/maskfunktionen heller.

Jag tycker nog tvärtemot Kalle_b ;-) Använder Rawshooter Premium för framkallning och Photoshop när jag gör specialare. Tycker faktiskt att Rawshooters autojusteringar (förutom vitbalansen) är bra, kör först auto på alla bilder och sedan lite finjustering för hand. Tycker att gränssnittet är helt ok, även om det känns lite rörigt första gången.

eos30 skrev:
Jag tycker nog tvärtemot Kalle_b ;-) Använder Rawshooter Premium för framkallning och Photoshop när jag gör specialare. Tycker faktiskt att Rawshooters autojusteringar (förutom vitbalansen) är bra, kör först auto på alla bilder och sedan lite finjustering för hand. Tycker att gränssnittet är helt ok, även om det känns lite rörigt första gången.

Håller helt med. Trots ett mysko gränssnitt, som man dock vänjer sig vid, så är RS för mig suvve. Håller även med om att autowb inte funkar, blir oftast helknäppt???

Nu kör jag inte så mycket auto utan tycker att de manuella reglarna funkar bra & att jag snabbt får till det som jag vill.

RAW i CS2 tycker jag är skitkrångligt, nog inte många som håller med mig där men jag får inget flyt i det...

Jag kör Essentials men funderar på premium då det bl.a. har cropverktyg vilket jag skulle uppskatta.

//Larsa

Hej

Har aldrig haft problem med användargränssnittet i nån av dem utom Ps rawconverterare, den suger.
Tucker arbetsflödet e klart effektivt i båda dessa.

Det som skiljer mellan de två vi pratar om här, C1 o Raw är avgörande för mig, att räta upp lutande bilder, färgprofilhanteringen och att detta + crop följer med i proffbilderna. I nyaste C1 funkar auto-wb bra, tidigare var den skumm.

Har dessutom Magnes profiler för D60, 1D mk2 o 350D, det e också ett + just nu för C1, men han kommer nog med nått i Rawshootern också tror jag.

Men som sagt, Rawshootern e bra med sin jsutering av exponeringen i de olika områdena hig, middle o low.

Roine

roinek skrev:
Hej

Har aldrig haft problem med användargränssnittet i nån av dem utom Ps rawconverterare, den suger.
Tucker arbetsflödet e klart effektivt i båda dessa.

Håller med dig. RS gränssnitt följer ingen direkt standard känns det som men är enkel efter lite tillvänjning.

CS2:s RAWkonverterare är en katastrof för mig, fattar nada känns det som men ville inte riktigt skriva det då PS-experterna brukar gå in & styra upp när jag gjort det:) Kanske är en vanesak, who knows? Jag har i alla fall inte tålamod med CS2-konverteraren som är för krånglig för mig & min slöa dator (står still!!!)...

//Larsa

hehe se vad olika vi människor är... alltså jag blir inte klok på RS gränssnitt... och att bilderna "byggs upp" från pixelform blir jag galen av... men bra att det finns olika program för oss alla! :)

Kalle_B skrev:
hehe se vad olika vi människor är... alltså jag blir inte klok på RS gränssnitt... och att bilderna "byggs upp" från pixelform blir jag galen av... men bra att det finns olika program för oss alla! :)
Beror nog bara på att du håller på att bli gammal Kalle:) har du fyllt än?

//Larsa, som spär på 30-årskrisen...

ja.. fy faaaaaaaan.... jag är 30 år nu...

fördelen är att man kan glo i tjejernas urrigningar utan att dom misstänker att man har "dolda motiv" dom tror bara man är gammal...

Eller att man alltid får sittplats på bussen...

Till ungdomarna ;-) Jag föredrar ju faktiskt Rawshooter (40 och ingen 30-årskris än), men jag började ju med datorer -79, så jag har sett dom flesta gränssnitt ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto