Annons

RAW till Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej

När jag fotar i RAW format så kan jag inte läsa in filerna/bilderna i Photoshop Elements. Med JPEG går det hur bra som helst

Vad gör jag för fel?

Jag har en Nikon D80 Med firmware Version A 1.11 B 1.11 samt Photoshop Elements ver 5.0

Det som händer är att det kommer upp en dialogruta med följande text;

"You are trying to open this file: File name: DSC_0001 001.NEF, to open this file Windows needs to know what program to use."

Tacksam för hjälp

Hej

När jag fotar i RAW format så kan jag inte läsa in filerna/bilderna i Photoshop Elements. Med JPEG går det hur bra som helst

Vad gör jag för fel?

Jag har en Nikon D80 Med firmware Version A 1.11 B 1.11 samt Photoshop Elements ver 5.0

Det som händer är att det kommer upp en dialogruta med följande text;

"You are trying to open this file: File name: DSC_0001 001.NEF, to open this file Windows needs to know what program to use."

Tacksam för hjälp

Har du uppdaterat ACR ? ( Adobe Camera Raw )
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3554

Om det är PC du använder:
Högerklicka på en RAW-fil och välj "Öppna med ..."
Bläddra dig till Elements och klicka Ok.
Se till att det är förbockat " Använd alltid detta program "

Hej

Tack för hjälpen, nu funkar det i Photoshop och jag kan öppna filen i från katalogen, men jag har förstås en till fråga.

I mappen där bilderna ligger i Windows så kan man ju välja om man vill ha dom som en lista eller miniatyrer, RAW filerna som miniatyrer visar ju inte bilden utan endast bildsymbol.

mvh

Hej

Tack för hjälpen, nu funkar det i Photoshop och jag kan öppna filen i från katalogen, men jag har förstås en till fråga.

I mappen där bilderna ligger i Windows så kan man ju välja om man vill ha dom som en lista eller miniatyrer, RAW filerna som miniatyrer visar ju inte bilden utan endast bildsymbol.

mvh

Det är som det ska vara i Windows.
Ska finnas ett tillägg till Windows som visar RAW som riktiga miniatyr bilder men har inte testat det själv eftersom jag kollar bilderna och öppnar dom i Photoshop via Faststone Image viewer.
Men ta en titt på Microsofts download-center om den finns där.

ANNONS
Götaplatsens Foto