Annons

raw till tiff eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Redrob

Avslutat medlemskap
Är ny på att arbeta med raw så min fråga är ska jag omvandla den till tiff i det med kameran (eos400) medföljande pogrammet och sen öppna upp den i cs2? och finns det några bra bildvisningsprogramm som inte tar så lång tid att öppna tiff-filer? Eller har ni nått bättre förslag för visst kan man inte arbeta med okonverterat raw i photoshop? kanske är helt ute och cyklar hjälp mig.

Om du vill behålla mesta möjliga kvalité så omvandla till tiff. Du kan inte arbeta i photoshop med rawfiler annat än i photoshops camera raw. I Camera raw kan du göra en hel del ändringar, men inte i närheten av vad du kan göra inne i själva PS. Ett tips är att göra ändringar i Camera raw och finslipa ifall det behövs i PS på Tiff-filen.

Mvh

David

Om du klickar på "Bläddra" i CS2, så öppnas "Bridge", och där kan du bläddra bland bilderna och välja "Öppna i Camera Raw". Så, jo det funkar med Raw i CS2, men du måste ha senaste "Camera Raw" för att ha stöd för 400D.

Den hämtar man från Adobe, "Nedladdningar, uppdaterningar" och väljer Photoshop. Sedan väljer man Camera Raw 3.6.

Ska du göra mer omfattande pixelediteringar i PS bör du definitivt ha bilden i 16 bitars TIFF. Jpg är ett komprimerat format som blir sämre och sämre för varje gång du sparar och dessutom alltid är i 8 bitar. När du är klar med editeringen av bilden i PS kan du välja att spara den i 8 bitar, TIFF eller PSD om du vet att du inte ska göra fler förändringar. En komprimerad TIFF fil är ett icke-förstörande format till skillnad från jpg och blir något mindre än PSD.Själv behåller jag alla masterfiler i 16 bitar TIFF zip format, men dem blir stora, framför allt om du har många layers.

Mina personliga åsikter:

Skillnaden i kvalitet mellan tiff och lågkomprimerad jpg är försumbart liten. Däremot kan det vara bra att ha 16 bitars färgdjup om du tänker editera bilden vidare, och jpeg har per definition bara 8 bitars färgdjup.

En färdigredigerad bild lagrar man lämpligen i jpg-format.

En fördel med ps som jag ser det är att man slipper mellansteget tiff eftersom man kan framkalla bilden rakt in i ps från cr. När bilden sedan är färdig sparar jag ner den i jpg och så har man alltid råfilen kvar om man vill göra om framkallningen. För väldigt redigerade bilder som jag vill "komma ihåg" vad jag gjort och inte behöva göra om det sparar jag då ner bilden som psd också.

Problemet med att spara i Jpg, bortsett från kvalitétsförlusten, är att ifall du vill komma tillbaka senare och ändra bilden något så är det bättre att göra det på en högupplöst tiff-fil än i en jpeg.

Det är ju ganska ofta som man känner att man behöver lägga på skärpa för tryck eller för web, eller ändra färgrymd för tryck eller liknande.

Mvh

David

ANNONS
Götaplatsens Foto