Annons

Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Skulle vilja börja med det. Men kan inget. Ställde om kameran (Nikon D80), Bildkvalitet Raw. Tagit ngr testbilder.

Men hur får jag in det i CS2?
Har testat att öppna CS2, sedan "Browes" men ser inte mina filer där. Kan inte ens öppna dom.

Har även Elements 6.0, där kunde jag leka med bilderna. Men har man samma möjligheter i Elements som i CS2?

/marie

Det borde inte vara några problem att öppna dina rawbilder med CS2s rawhanteringsplug-in som heter Adobe Camera Raw (ACR).

Det borde finnas med i ditt photoshop tycker jag. Dessvärre vet jag inte om du kan se om du har det installerat.

Jag vet att det går att uppdatera till en senare version och då borde du hitta det på Adobes hemsida.

Så här kollar du

I CS2 under Help hittar du About Plug-In. Där ska du se Camera Raw... om du har denna plug-in installerad. Annars är det bara att hämta hem från Adobe.

/b

PS. Det är ACR version 3.7 som är den senaste som funkar med CS2.

Senast ändrad:
Skulle vilja börja med det. Men kan inget. Ställde om kameran (Nikon D80), Bildkvalitet Raw. Tagit ngr testbilder.

Men hur får jag in det i CS2?
Har testat att öppna CS2, sedan "Browes" men ser inte mina filer där. Kan inte ens öppna dom.

Har även Elements 6.0, där kunde jag leka med bilderna. Men har man samma möjligheter i Elements som i CS2?

/marie

Hade samma problem, löste sig när jag öppnade i Bridge. (och efter jag installerat uppdateringarna som D90 krävde, vilket tog en evighet inna jag kom på)

Raw är för övrigt helt underbart!! Är ganska ny på området men titta bara vad man kan göra med bilderna:

Original: http://lovetu.blogg.se/images/2008/sol2_original_21212370.jpg
Camera raw: http://lovetu.blogg.se/images/2008/sol2_21212379.jpg

Det hade aldrig gått att göra så med ej jpeg. I love RAW.

Ja de var en stor skillnad det!
/marie

Hade samma problem, löste sig när jag öppnade i Bridge. (och efter jag installerat uppdateringarna som D90 krävde, vilket tog en evighet inna jag kom på)

Raw är för övrigt helt underbart!! Är ganska ny på området men titta bara vad man kan göra med bilderna:

Original: http://lovetu.blogg.se/images/2008/sol2_original_21212370.jpg
Camera raw: http://lovetu.blogg.se/images/2008/sol2_21212379.jpg

Det hade aldrig gått att göra så med ej jpeg. I love RAW.

raw 3.6

Har jag nu så jag kan se det under Help i CS2.
Men jag kan inte öppna det i CS2,funkar inte med min version av CS2 säger programmet då.

Men i Elements kan jag arbeta med mina raw file.

/marie

låna tråden lite;

jag har oxå börjat att fota i raw och ser stor skillnad men hur gör ni för att ha kvar raw bilder utan att byta dom till jpg för att tex lägga ut dom på hemsidan.....

jag har tänkt så här; jag måste förminska bilder...men vet inte hur jag ska göra det på CS2, har använt paint för att förminska bilder så länge jag minns(jpg) ....så photoshop är jag lite grön på. Jag kan jobba med mina raw bilder på SC2 men hur få jag RAW att va RAW,för när jag har jobbat mmed dom och ska spara så måste jag ju spara i Jpg format och då gör jpg hur den vill.....om ni förstå hur jag menar ;)

låna tråden lite;

jag har oxå börjat att fota i raw och ser stor skillnad men hur gör ni för att ha kvar raw bilder utan att byta dom till jpg för att tex lägga ut dom på hemsidan.....

jag har tänkt så här; jag måste förminska bilder...men vet inte hur jag ska göra det på CS2, har använt paint för att förminska bilder så länge jag minns(jpg) ....så photoshop är jag lite grön på. Jag kan jobba med mina raw bilder på SC2 men hur få jag RAW att va RAW,för när jag har jobbat mmed dom och ska spara så måste jag ju spara i Jpg format och då gör jpg hur den vill.....om ni förstå hur jag menar ;)

Bild->Bildstorlek och sen skriver du in vilken size du vill ha. Leta och testa sig fram är faktiskt inte jämt så svårt.
Men spara en Raw-bild som raw går inte. Vill du ha kvar all färginfo i bilden så kan du alltid spara ut en tif. Däremot funkar ju faktiskt jpg hur bra som helst. Man får ju välja hur mycket den ska komprimera, just det man faktiskt är intresserad av. I paint däremot får man inte välja nånting, utan den defaultar till absolut sämsta tänkbara kvalitén.

Bild->Bildstorlek och sen skriver du in vilken size du vill ha. Leta och testa sig fram är faktiskt inte jämt så svårt.
Men spara en Raw-bild som raw går inte. Vill du ha kvar all färginfo i bilden så kan du alltid spara ut en tif. Däremot funkar ju faktiskt jpg hur bra som helst. Man får ju välja hur mycket den ska komprimera, just det man faktiskt är intresserad av. I paint däremot får man inte välja nånting, utan den defaultar till absolut sämsta tänkbara kvalitén.

tack för svar! som jag fatta det rätt så ska jag förminska bilden i photoshop som RAW så slipper JPG gör detta....och sen spara till jpg. ;) OK! ska testa.
Jag har fått in Elements idag så det blir en del jag måste testa och prova mig fram. gillar Elements.;)

ANNONS
Götaplatsens Foto