Jag har bara erfarenhet av Nikons programvaror och NEF så jag kan bara uttala mig om det. Skulle anta att det inte skiljer sig så värst från andra tillverkare. Dessutom så brukar jag (av ren lathet?) inte justera bilderna alltför mycket, ofta inte alls så det finns nog folk som är bättre kvalificerade på att berätta hur långt man kan tänja gränserna vid behov.
Vad kan man justera/korrigera och hur mycket? Ja, tänk dig alla inställningar du har på kameran för bilden. I princip kan du göra alla dessa (bortsett från att ta om/exponera om bilden. RAW-bilden är ju sensordatat från sensorn innan den kamerans kretsar behandlat bilden och konverterat den till tex JPEG. Vid denna konvertering appliceras färgbalans, kurvor, bildskärpning, mättnad, eventuell förändring av nyans, brusreducering, med flera. Dessa kan man ställa in igen och låta datorn göra om konverteringen.
Eftersom bildsensorn i många kameror är tolv bitar per färg och JPEG ur kameror är åtta bitar per färg kan man även justera exponeringen lite. Underexponering går att rädda upp även om jag inte behövt göra det så jag kan inte ge exempel på hur mycket. Överexponering går till
viss del, men räcker det med att man råkat överexponera lite för att bilden ska bli väldigt platt när man försöker justera den. I det enda fall då jag råkade ut för det rörde det sig om ungefär ett stegs överexponering och om jag justerade ner bilden med mycket mer än 1/2 steg såg det inte bra ut (faktum är att det inte ens såg bra ut ens då men det får man när man slarvar med exponeringen...)
Men jag tror att det beror mycket på bilden också.
Jämför du med att justera en färdig bild som tex PNG så är skillnaden att den har redan gått ett varv genom kamerans processor och du kan inte "ogöra" det, dvs bilden är redan skärpt, har ökad färgmättnad eller vad du nu hade för inställningar. Har inställningarna blivit tokiga där så är det betydligt svårare att justera dem då du får dataförluster på ett annat sätt. Dessutom är de flesta format man får ur kameran just åtta bitar per färg så du har inte tillgång till sensorns hela arbetsområde, om du då vill komprimera delar av tonskalan med tex kurvor för att framhöva vissa delar har kommer du förlora information. Vissa hävdar att det inte spelar så stor roll, men jag tycker inte det är obekvämt att plåtar i RAW så jag har gärna det där lilla extra arbetsutrymmet.
Sedan har Nikon Capture vissa funktioner som finns i bildredigeringsprogrammen, tex Digital DEE (tror de kallar det digital upplättningsblixt) som lättar upp skuggtonerna och låter högdagrarna vara, moiréreduktion vid konverteringen, vinjetteringskontroll och möjligheten att konvertera bilder från deras 10.5mm fisheye.
Det bör också tilläggas att de flesta inställningar i Nikon Capture är precis som i kameran bara att man kan göra dem mycket mer ingående. Till exempel vitbalansen på kameran görs i olika förinställda lägen med en korrektion på -3 till +3 (där varje steg motsvarar ibland några hundra grader Kelvin). I Nikon Capture kan man göra justeringar om några få Kelvin (ibland storleksordningen < 10).
Vilka program finns det förutom tillverkaren? Det mest uppenbara är kanske
Photoshop CS och
Elements 3.0 som har en RAW-konverterare. Har precis 3.0 kartongen på mitt skrivbord för installation så jag kan inte uttala mig om hur bra den är än.
Phase One verkar göra populära verktyg också. Ytterligare ett är
Bibble och vill man gå den billiga rutten kan man använda
dcraw. Dessa är dock konverterare så om du vill kunna justera metadatat i en RAW-fil så funkar de inte.
Curve Surgery kan dock pilla direkt på NEF-filer och göra vissa förändringar.
Testade någon gång Bibbles konverterare men tyckte inte resultatet skilde sig avsevärt från Nikons och Nikons kände jag var trevligare att arbeta med. Det var dock ett tag sedan och Bibble har kommit i ny version. Dcraw konverterar och gör det hyffsat bra men så värst lätt att arbeta med det är det inte om man vill ha interaktivitet. Det finns plug-in:er till Gimp som bygger på dcraw som ger dig lite feedback när du rattar på inställningarna.
För små justeringar tror jag att det spelar mindre roll.