Annons

rawshooter vs Photoshop elements 6

Produkter
(logga in för att koppla)

anna-f

Medlem
Har inte hängt med så bra sista tiden, men Rawshooter har blivit uppköpt av Adobe så nu kan man inte ladda ner rawshooter gratis längre. Vad ska jag då göra? Jag tar uteslutande bilder i rawformat och undrar hur jag ska behandla dem nu. Har Photoshop Elements 2, ska jag köpa nya 6:an, finns det bra behandling av rawformat i den? andra tips?

Tack på förhand!

Anna

Jag har bara Elements 5 men dess RAW konverterare är i alla fall begränsad mot vad som finns när man öppnar den i CS. Kurvor saknas exempelvis dessa finns numera när man från RAW konverteraren väl återvänt in i Elements men är även där av begränsad variant.

Jag använder Capture NX (Nikon) men det finns en uppsjö av alternativ som jag dock inte har koll på. Vill de göra så mycket som möjligt så bra som möjligt i RAW konverteraren tycker i alla fall inte jag att Elements är bra nog, men visst fungerar det. H/Erik

Jämfört med Elements 2 och tre är i vilket fall Elements 5 ett lyft, så är du någorlunda nöjd med E 2 så är väl uppgradering ett alternativ.

Adobe tänker sig att man ska köpa Lightroom, säkert. Den kan bra mycket mer än RawShooter. Men - man behöver ändå Elements, tycker jag. Elements 5 med senaste Camera Raw 4.2 är helt OK råfilskonverterare. Dessutom kan man hämta upp jpg- och tiffiler i Camera Raw 4.1 och 4.2, vilket gör att man kan få helt korrekt vitbalans. Elements 6 kommer väl i november, så vänta tills dess...

ANNONS
Götaplatsens Foto