Annons

Rear sync funkar inte på D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikfri

Ny medlem
Hej!

Premiärinlägget blev inte oväntat en fråga. Jag lyckas inte få inställningen av blixten att funka som jag vill på min D60. När jag vill ha blixt i slutet av en lång exponering bränner blixten i stället av två gånger: en gång i början och en i slutet.

Resultatet blir ju inte alls det man vill ha...

Någon som kan hjälpa en stackars amatör med tekniken?

/micke
 
:-s

Ok, det står alltså en massa användbar info i manualen...

Jag lyckades till slut hitta lösningen. Så om ngn annan upplevt samma problem kommer det här:

Gå in i menyn (välj full meny). Ändra inställningarna för inbyggd blixt till manuell. Då blir det som det ska.


/m.
 
Blixten i början är bara för att ljus-mätningen ska förstå hur mycket ljus som kommer tillbaka från blixten till kameran. Den blixten kommer inte med på bilden eftersom den skickas ut innan slutaren öppnar
 
Precis. Det enda du gjort genom att sätta den i manuellt läge är att stänga av blixtautomatiken. Då måste du själv beräkna bländaren beroende på motivavståndet
 
Aha, tack för tipsen. Jag tyckte det såg ut som om den första blixten kom med. Den syntes i alla fall på mitt foto-objekts kisande ögon ;-).

/m.
 
Ja, det kan vara ett problem med förblixtar som man kommer runt med manuell blixt. (lazy-eye brukar det kallas)
 
på min d300 kan jag sätta FV-lås på en av de programmerbara knapparna (func-knappen t.ex). när jag sen trycker på func-knappen skickas förblixten ut, och ljusmätningen görs. kameran håller sen blixt-värdet så du slipper förblixtarna. har du samma inställningar på kameran samt samma avstånd till motivet så slipper du förblixtarna, men får ändå en (enligt kameran) korrekt blixtexponering.
kollade på min D50 oxå, å där kan man ställa in ae-l/af-l knappen till att vara fv-lås knapp istället. så det borde väl finnas nåt sånt alternativ på D60 också kan jag tänka mig
 
ANNONS