Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recension av tubkikare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte särskilt het på att köpa tub nu, men jag såg annonsen och läste lite rescensioner om den på nåt amerikanskt(?) forum, och den fick bara bra omdömen. Just där i alla fall... Försökte övertyga min sambo om att det var guldläge att köpa en tub, men gick bet... :)

Håller annars med dig! En särskild avdelning för tuber behövs!

//Anders

507 träffar får jag nu på de som varit in på den här tråden. Så nog finns ett visst intresse.
Red??
Mvh/-Anders

Frågan om vilket okular som är lämpligast för foto är intressant. Jag antar att okularets optiska kvalitet har stor betydelse.
Kanske är det dumt att välja en högklassig tub och sen snika in på okularet.
En zoom för skådning och ett fast för plåtning?

Nåt tips för en "komplett" kombination till DSLR?

Jag digiscopar inte själv med min tub, men föreslår till den som funderar över okular att satsa på ett fast. Gärna 30x vidvinkel eller liknande. Vad gäller tub bör man satsa på en stor sådan som har lite bättre ljusinsläpp.

Den begagnade tuben som du Anders (hej på dig förresten!) länkade till är av bra optisk kvalitet. Dock verkar det inte vara versionen med det extra fina glaset ED. Och det är en 60-tub som är mindre lämpad för digiscoping pga mindre ljusinsläpp. Annars är det en fin tub för den som vill skåda fågel eller annat i naturen.

Jag har själv den större Fieldscope ED82 som är fullt i klass med Zeiss, Swarovski och Leica. Det är en tub jag rekommenderar för den som vill ha toppkvalitet, men som tycker att de andra ovan nämnda märkena är lite väl dyra. Den lär fungera väl för digiscoping, men nackdelen är att Nikon har sina egna lösningar på saker och ting. Därför gör man nog bäst i att använda Nikonkameror ihop med tuben tror jag. Bara för att vara påsäkrasidan menar jag. Speciellt Coolpix-serien är populära kameror till den här kikaren.

Fina länkar ni delar med er av.

Idag har jag klämt lite på en Focus 20-60x/85 WP. Den verkar passa mig för att skåda med.
Eftersom jag har ett Sigma 50-500mm till min DSLR så behöver jag nog i första hand en medelbra tub att skåda med.

Kamakura med tillbehör ser annars väldigt intressant ut om man vill hänga på en kamera på tuben.

Digiscoping eller DSLR?
Canon EOS 300D, EF 4/300mm L, Extender 2x:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=3211161

Eller en seiz

Eller digiscoping med en gammal 4-mpixlare (Coolpix 4500) och carlzeis tub på 15-20 m avstånd (Har en a3+ hemma helt utan pixlighet och jpg-artefakter av samma bild). Digiscoping är jävligt svårt men kan i bland ge resultat som man inte åstakommer annat än med 1200/5,6 + konverter - och vem har råd med att lägga en mille på det?
Är man ute efter att kunna få bra dokumentationer på lite längre håll så får man välja mellan digiscopingutrustning för ca 20-25 lök (inkl. digitalkompakt) eller ett bautatele + konverter (från 75 lök - 500:a + konverter + 1,6 crop hus).

PS NU räknar jag inte med beggat. Och Kowa 823 med fast 30x wide är ju också ett klipp för digiscoparen.

Senast ändrad:
Kamakura SP83 med fotoadapter ska ge en brännvidd av 1000 mm f:12,3. Kostnad ca 10.000 +1400 kr.

Jag antar att det räcker ganska långt?

Tjusig bild på tallbiten

Recensioner på tuber.....

Jag vill ändå tillbaka till ursprungstråden.
Att FS gör en avdelning bland recensioner objektiv och kameror för att kunna recensera tuber och digiscope grejer.
Det är ändå eller har blivit en rätt stor fotopryl att skaffa sig.
Mvh/-Anders

Men fortsätt ni att diskutera tuber. Kanske FS Red får en tanke:)
Red ? Hur ser ni på saken?
Skickar länken hit till Red en gång till.
Oavsett vad Red tycker så är det välkommet med en kommentar. Oavsett svar. så är FS en bra sida, om jag säger så.
Mvh/-Anders

Det kanske är lite mer komplicerat att recensera digiscope-grejor.

Bildresultatet är nog mer avhängigt handhavandet än om man jämför med t.ex teleobjektiv.

Bl.a så finns det ju en uppsjö av MTF-kurvor och andra testmetoder som är relativt enkla att referera till när det gäller kameraoptik.
Det känns som att tyckande om tuber och digiscoping blir mer subjektivt eller om man spetsar till det "godtyckligt"

Mvh J O

Men själva tuben borde ju ändå gå att recensera.
Precis som objektiv och kameror.
Som ju också är recensioner som är ytterst personliga men ändå.
Det får man ju ta när man läser.
Som sagt..jag kan tala om ett fel på Kamakuran men om ingen vill veta det så..
Felet på Fokus..
Felet på Zeiss...
Vad man sen står ut med för fel är ju också ytterst personligt.
Mvh/-Anders

Men som sagt..om inget vettigt kommer ur denna diskusion så lägger jag ner den.
Har mailat Red en gång till om tråden.
Sista gången.
FS är en bra sida oavsett vad man kommer fram till.
Och jag kommer nog att häcka här länge.
Jag vill bara veta om det går att göra.
Om det är intressant.
Om det finns ett intresse hos andra här på fotosidan.O s v.
Måste sova nu dock.
Mvh/-Anders

"Don´t give up"

Det är säkert många här ute som är intresserade, t ex jag själv, som är mycket intresserad av diciscoping (dock digiscoping-novis)....så ge inte upp!! utan ligg på ett par dagar till, så får vi se vad som händer.
Mvh/Bengt

Chano skrev:
Men själva tuben borde ju ändå gå att recensera.
Precis som objektiv och kameror.
Som ju också är recensioner som är ytterst personliga men ändå.
Det får man ju ta när man läser.
Som sagt..jag kan tala om ett fel på Kamakuran men om ingen vill veta det så..
Felet på Fokus..
Felet på Zeiss...
Vad man sen står ut med för fel är ju också ytterst personligt.
Mvh/-Anders

Helst skulle man alltså behöva någon slags standard eller testmetod som är generell för de som testar grejorna.
T.ex tub+kameraadapter/T2+ DSLR

Redan vid tub + okular så kan det ju skilja en hel del beroende på vilket okular man väljer.
Ska man också hänga på en kompaktkamera så spelar det väl stor roll hur kameran med objektiv samverkar med tub+okular. Redan här kan det bli rena djungeln antar jag.
Sen kommer det övriga med vibrationer, stativets inverkan etc. eftersom det handlar om EXTREMA förstoringar och minsta darr sabbar alltihop.

Rätta mig om jag har fel.

Det är samma med recensioner på kameror och objektiv.
Visst blir det personligt.
Men ändå..lite har det hjälpt mig vid köp av kamera att höra andras åsikt.
Tuben är det enda man behöver recensera. Sen om man där också anger kamerans ressultat så ok.
Men tuben och okularet är det viktiga .
Mvh/-Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto