Jag digiscopar inte själv med min tub, men föreslår till den som funderar över okular att satsa på ett fast. Gärna 30x vidvinkel eller liknande. Vad gäller tub bör man satsa på en stor sådan som har lite bättre ljusinsläpp.
Den begagnade tuben som du Anders (hej på dig förresten!) länkade till är av bra optisk kvalitet. Dock verkar det inte vara versionen med det extra fina glaset ED. Och det är en 60-tub som är mindre lämpad för digiscoping pga mindre ljusinsläpp. Annars är det en fin tub för den som vill skåda fågel eller annat i naturen.
Jag har själv den större Fieldscope ED82 som är fullt i klass med Zeiss, Swarovski och Leica. Det är en tub jag rekommenderar för den som vill ha toppkvalitet, men som tycker att de andra ovan nämnda märkena är lite väl dyra. Den lär fungera väl för digiscoping, men nackdelen är att Nikon har sina egna lösningar på saker och ting. Därför gör man nog bäst i att använda Nikonkameror ihop med tuben tror jag. Bara för att vara påsäkrasidan menar jag. Speciellt Coolpix-serien är populära kameror till den här kikaren.