Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Redigera bildförhållandet på en film
- Trådstartare closette
- Start datum
martinator
Aktiv medlem
Ja det går. antingen genom beskärning eller genom att lägga till en svart mask.
2,39:1 är den "nya" formen av Panavision /CinemaScope (det gamla var 2.35:1) och således ett anamorft format. Finns för närvarande varken TV eller bildskärm som stödjer proportionerna på formatet. Vilket är generellt. Av någon analedning så övergav TV industrin bioformatet i och med att man slutade med 4:3 eller 1,33:1 (som är det gamla stumfilmsformatet - obsolet redan innan TVn kom på bred front) och har kört ett helt eget race med obskyra format likt 16:9. Detta har i mångt och mycket fördärvat samtliga filmupplevelser folk någonsin försökt ha på en TV. I den mån det går att se film på TV
Program som funkar är tex Final Cut eller Adobe Premier. Går säkert att göra även i IMovie också.
/martin
Biografmaskinist
2,39:1 är den "nya" formen av Panavision /CinemaScope (det gamla var 2.35:1) och således ett anamorft format. Finns för närvarande varken TV eller bildskärm som stödjer proportionerna på formatet. Vilket är generellt. Av någon analedning så övergav TV industrin bioformatet i och med att man slutade med 4:3 eller 1,33:1 (som är det gamla stumfilmsformatet - obsolet redan innan TVn kom på bred front) och har kört ett helt eget race med obskyra format likt 16:9. Detta har i mångt och mycket fördärvat samtliga filmupplevelser folk någonsin försökt ha på en TV. I den mån det går att se film på TV
Program som funkar är tex Final Cut eller Adobe Premier. Går säkert att göra även i IMovie också.
/martin
Biografmaskinist
martinator
Aktiv medlem
Det beror ju helt på hur hög respektive bred skärmen/TVn är du ska visa filmen på.
Du tar den fulla bredden - i pixlar 1920 om det är en 1080TV du utgår från (du skrev 1080 vilket jag gissar hänsyftar på HD-formatet) - och delar med 2,4 och får 800 pixlar hög bild. Då får du en mask i över respektive underkant som är (1080-800)/2 = 680 pixlar.
Men det här med TV är inte min grej - vet inte om det jag skrev funkar rent praktiskt.... Men rent matematiskt så funkar det
/martin
Du tar den fulla bredden - i pixlar 1920 om det är en 1080TV du utgår från (du skrev 1080 vilket jag gissar hänsyftar på HD-formatet) - och delar med 2,4 och får 800 pixlar hög bild. Då får du en mask i över respektive underkant som är (1080-800)/2 = 680 pixlar.
Men det här med TV är inte min grej - vet inte om det jag skrev funkar rent praktiskt.... Men rent matematiskt så funkar det
/martin
martinator
Aktiv medlem
Tillägg:
För att få proportionerna 2,40:1 så måste du beskära filmen till 1920x800 pixlar. Men den totala ytan i slutrenderingen måste vara 1920x1080 då inklusive de svarta maskerna. Gör du filmen 1080 hög får du en bredd på 2592...... En så TV vill jag ha men det finns inte
/martin
För att få proportionerna 2,40:1 så måste du beskära filmen till 1920x800 pixlar. Men den totala ytan i slutrenderingen måste vara 1920x1080 då inklusive de svarta maskerna. Gör du filmen 1080 hög får du en bredd på 2592...... En så TV vill jag ha men det finns inte
/martin
pechblande
Aktiv medlem
Den nya matematiken?
Gör du filmen 1080 hög får du en bredd på 2592...... En så TV vill jag ha men det finns inte
/martin
inte riktigt, men bra nära (2560x1080) har det funnits ett bra tag nu.
martinator
Aktiv medlem
jaja - måste vara fel på min miniräknare....!?!
Är helt säker på att DEN fick det till 680.
Hur som helst Tom Lehrer - New Math är ett underbart exempel på hur illa det kan gå. Finns på spotify.
Där ser man, som sagt TV är inte min grej. Men då faller säkert det hela på att det inte finns filmer på DVD/Bluray som har rätt format och så är man tillbaka på ruta ett.
/martin
Är helt säker på att DEN fick det till 680.
Hur som helst Tom Lehrer - New Math är ett underbart exempel på hur illa det kan gå. Finns på spotify.
Där ser man, som sagt TV är inte min grej. Men då faller säkert det hela på att det inte finns filmer på DVD/Bluray som har rätt format och så är man tillbaka på ruta ett.
/martin
closette
Aktiv medlem
Men man måste alltså beskära bort en del av filmen då? För det är det jag inte vill. Jag menar i t.ex VLC kan man ju ändra bildförhållandet utan att det beskärs när man ska spela upp en film!Tillägg:
/martin
http://www.youtube.com/watch?v=WqU6JqRdz94&feature=related
I den videon är det väl inte direkt något som är bortskuret av filmen?
Går det kanske att slippa beskära en del av filmen om man filmat i 720p? Eller det kanske inte gör någon skillnad?
Senast ändrad:
pechblande
Aktiv medlem
då drar du ut bilden, och det hoppas jag verkligen inte du vill göra med din egen film.Men man måste alltså beskära bort en del av filmen då? För det är det jag inte vill. Jag menar i t.ex VLC kan man ju ändra bildförhållandet utan att det beskärs när man ska spela upp en film!
jodå, det är det definitivt:http://www.youtube.com/watch?v=WqU6JqRdz94&feature=related
I den videon är det väl inte direkt något som är bortskuret av filmen?

Nej, en films proportioner går bara att ändra genom att skala om olika mycket i sid/höjdled (alla blir tjocka som George Costanza) eller beskära. Gör du inget av dessa så KOMMER bilden ha samma proportioner.Går det kanske att slippa beskära en del av filmen om man filmat i 720p? Eller det kanske inte gör någon skillnad?
pechblande
Aktiv medlem
hm, var visst för sent ute för att kunna redigera mitt inlägg, men kände att jag måste påpeka efter att ha mätt lite.
På det "fixade" filmklippet ovan har de gått för en ganska extrem AR på ~2.87:1, den enda film jag på rak arm kommer på med liknande är den "uträtade" varianten av "How the West was Won".
HÄR har jag lagt in en variant croppad till mer normala ~2.35:1 i mitten
På det "fixade" filmklippet ovan har de gått för en ganska extrem AR på ~2.87:1, den enda film jag på rak arm kommer på med liknande är den "uträtade" varianten av "How the West was Won".
HÄR har jag lagt in en variant croppad till mer normala ~2.35:1 i mitten
pechblande
Aktiv medlem
tänkte säga att eltejp är din vän, men sen kom jag på att Magic Lantern säkert har löst det, och mycket riktigt:
Custom Cropmarks for 16:9, 2.35:1, 4:3 and any other format
martinator
Aktiv medlem
På videokameror kan man ju köpa motsvarande motljusskydd som är masker.
http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/32479.jpg
Annars är en enkel lösning att i ett trevligt ritprogram göra en ruta som har propertionerna 2,40:1. Mät displayen på dina kamera och gör sedan rutan så bred i programmet. Skriv ut i hundra procent. Skär ut den rutan och nu har du en mask. Placera den på displayen och sen kan du skära till den sätta tjep eller något annat som håller den på plats eller tejpremsor direkt på displayen eller hur du vill. Eltjep är ju svart och bra.
På en bioprojektor har du ett bildfönster som placeras mellan filmen och optiken. Den avgör bilden proportioner på duken. Man kan således fucka upp besökarnas upplevelse genom att välja fel bildfönster och då kapa delar av filmen. detta i kombination med att även optiken är unik för varje format gör att bilder kan se rätt "kul" ut ibland.
/martin
http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/32479.jpg
Annars är en enkel lösning att i ett trevligt ritprogram göra en ruta som har propertionerna 2,40:1. Mät displayen på dina kamera och gör sedan rutan så bred i programmet. Skriv ut i hundra procent. Skär ut den rutan och nu har du en mask. Placera den på displayen och sen kan du skära till den sätta tjep eller något annat som håller den på plats eller tejpremsor direkt på displayen eller hur du vill. Eltjep är ju svart och bra.
På en bioprojektor har du ett bildfönster som placeras mellan filmen och optiken. Den avgör bilden proportioner på duken. Man kan således fucka upp besökarnas upplevelse genom att välja fel bildfönster och då kapa delar av filmen. detta i kombination med att även optiken är unik för varje format gör att bilder kan se rätt "kul" ut ibland.
/martin