Annons

Reflexfritt glas och glansigt fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hallå! Jag funderade hur resultatet blir om man har reflexfritt glas framför ett glansigt papper, kommer det reflexfria glaset eliminera papperets reflektioner eller hur funkar den kombinationen?
 

Micromundus

Aktiv medlem
Nej, glaset är liksom "osynligt", men de reflektioner som finns i papperet blir kvar. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha ramat in Baryta-papper bakom reflexfritt glas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer man inte alltid ha risk med reflexer om man kör högglansigt papper?

Jag har slutat helt med glas men jag undrar över nackdelarna med det. Matt papper är ju ganska känsligt för beröring och annan fysisk åverkan. Jag vet att tester visat att glaset skyddar och att man får en aning bättre arkivbeständighet med glas men för mig är det ingen "show stopper".

Verkar som om man kommer få kompromisser hur man än gör men om man är rädd för reflexer kanske man ska köra semigloss istället. Jag har haft en del sånt utan glas och det är i alla fall klart bättre än gloss om vi nu vill minska risken för reflexer.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Lite [OT] då jag till skillnad från [TS] föredrar matt konstfoto-papper.
Men med matt papper, passpartou, och reflexfritt glas så blir det enormt bra.
Förutom att du slipper reflexerna så blir färgåtergivningen helt klart bättre.
Ibland undrar de som betraktar bilderna om det finns något glas på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lite [OT] då jag till skillnad från [TS] föredrar matt konstfoto-papper.
Men med matt papper, passpartou, och reflexfritt glas så blir det enormt bra.
Förutom att du slipper reflexerna så blir färgåtergivningen helt klart bättre.
Ibland undrar de som betraktar bilderna om det finns något glas på.
Det är klart att det finns fördelar med särskilt reflexfritt glas.

Jag använder dock nästan bara matt papper nu men undrar ändå lite över vad du menar med att färgåtergivningen blir bättre. Jag råkar ju gilla precis det jag får utan glas med Canson Etching Rag och det är möjligen att det pappret är så vitt och ger sånt "djup" och "lyster". Menar du att du upplever en större mättnad eller kontrast eller så?
 

Micke_O

Aktiv medlem
Kommer man inte alltid ha risk med reflexer om man kör högglansigt papper?

Jag har slutat helt med glas men jag undrar över nackdelarna med det. Matt papper är ju ganska känsligt för beröring och annan fysisk åverkan. Jag vet att tester visat att glaset skyddar och att man får en aning bättre arkivbeständighet med glas men för mig är det ingen "show stopper".

Verkar som om man kommer få kompromisser hur man än gör men om man är rädd för reflexer kanske man ska köra semigloss istället. Jag har haft en del sånt utan glas och det är i alla fall klart bättre än gloss om vi nu vill minska risken för reflexer.
Jag har utskrifter på Epson Enhanced Matte Paper hängande på insidan av ytterdörren bl a för att testa hur tåligt det är. Jag är positivt överraskad över hur lite märken det blir trots att man ibland går emot med en blöt jacka eller sopar till den med en ryggsäck. Vassa eller snarare hårda och kantiga föremål kan däremot såklart göra märken.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det är klart att det finns fördelar med särskilt reflexfritt glas.

Jag använder dock nästan bara matt papper nu men undrar ändå lite över vad du menar med att färgåtergivningen blir bättre.
...
Tack för frågan! Kunde ju varit tydligare där.
Jag menar i jämförelse med "vanligt" glas.

Sedan kan det vara bra att komma ihåg att glas stoppar en hel del av det uv-ljus som "träffar" printen. (Oavsett glas-sort). Vilket förlänger livslängden på printen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Daniel, jag avstår glaset med berått mod, som en del säger och vet väl att livslängden kan påverkas. .... men när man talar om hållbarhet idag på upp mot 3-400 år med glas och kanske hälften utan med de bästa papperna, så är det kul att se om det går att se någon blekning i en användning som min. Det är lite samma tanke som Mickes när han sätter bilder utan glas printade på matt papper på insidan av innerdörren.
 
ANNONS