Annons

Reklambilden...

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Gör ett nytt försök med att diskutera reklamestetiken.

Helt kort så undrar jag om ni (några) anser att reklambilden har en typisk estetik som går att skilja mot andra former av bilder. Eller om vilken bild som helst kan vara en "typisk" reklambild beroende av sammanhang.

Sen vore det ju kul med lite goda och kanske mindre goda exempel.

Har med intresse väntat en månad för att se om någon behagar att besvara denna intressanta frågeställning.
Gissa om jag blev förvånad att så inte var fallet?

Uge, tror att du är ute på för djupt vatten och trampar. Men tycker det är synd att ingen av de duktiga människor som faktiskt ibland skriver inlägg i forumet inte snappat upp denna tråd.

Vilket som. Här är mitt svar.

I min värld finns det en mer genomtänkt och en mindre genomtänkt variant av reklamen. Tänker nu enbart på den varianten som beror stillbilder.

Den reklam som oftast förekommer i glassiga magazine och dylikt ligger det nog väldigt mycket tanke bakom bildidéerna. Men ser du till den bit av skog som dimper ned brevlådan i form av erbjudanden tryckta på toapappsliknande material så är det nog inte lika mycket tanke bakom det. Där är det bilden i sammanhanget som styr. Jag kan säkerligen ha fel och det finns de personer som lägger ned sin själ i att formge dessa utskick, men då drar jag dem över en kam och säger att de gör ett dåligt arbete.

Så jag vill nog säga att det är ändamålet eller rent av kundgruppen som styr bildestetiken i reklamen.

Hoppas nu att fler nappar på denna tråd... =^)

hm

det kan väl vara vilken bild som helst, men det är väl sammanhanget som gör det.. beror vad det är för reklam..
jag är inte så hajj på denna biten känner jag..

Reklamen strävar ofta efter att fånga uppmärksamhet genom att överraska och just bryta mot det som är "typiskt" reklamigt, bilderna i Benettonreklamerna är väl ett av de bättre exemplen.

Det finns också vissa element som kan göra att en bild lättare fångar uppmärksamhet uppmärksamhet, t.ex. ansikten, kändisar, bäbisar, festivalkläder etc. Olika branscher har väl också konventioner, som de leende människorna i kostymer som ständigt syns i finans- och IT-sammanhang.

tycker även att ett "reklam" foto kan vara ett foto du tar i riktigt riktigt schysst ljus mitt på dagen en fin sommardag. Där alla färger förstärks enormt typ .. tycker bilder som nästan e för fina flr att vara verkliga så att säga räknas som reklamkort . Kan ge exempel om ni vill men .

Jag tror vilken bild som helst kan vara reklam bild i rätt sammanhagn och med rätt text. Vilken bild som används tror jag dock beror på vilken målgrupp den riktas mot, vilken budget förtaget har och vilket utryck de letar efter.

En typisk reklambild för mej är en bild med studioliknande ljus oavsett vart bilden är tagen. kraftigt mättade färger och gärna lite NE som får hela bilden att se "bättre" ut än i verligenheten. Bästa exemplet jag kommer på på en typisk reklambild är hamburereklambilderna. Har nån någonsin fått en hamburgare som ser ut som på bilden?

uge skrev:
Gör ett nytt försök med att diskutera reklamestetiken.

Helt kort så undrar jag om ni (några) anser att reklambilden har en typisk estetik som går att skilja mot andra former av bilder. Eller om vilken bild som helst kan vara en "typisk" reklambild beroende av sammanhang.

Sen vore det ju kul med lite goda och kanske mindre goda exempel.

Intressant diskution,,,ja får nog fundera lite mer på frågan o återkomma,,men lite kort så om jag tänker reklam så tänker jag främst på färger och ljussättning...man hör ofta folk säga den ser väldigt "reklam" ut pga färgerna...

ett bra exempel på snygg reklam är öl-reklamen för stella a... den när man skriver ett kontrakt med djävulen..har sett reklamen i BON och PLAZA...dåliga reklamexempel? all reklam som dimper ner i brevlådan varje dag:)

......

Jag anser relkambilder kan delas in i många olika genrer och därför kan man inte säga att en reklambild ska se ut eller ser ut på ett speciellt sätt. Man kan inte generalisera begreppet utan varje situation kräver sin speciella bild. Reklammakare är tvungna att ta hänsyn till så mycket mer än bara bildens etstetik att jag tror att det mer handlar om ett samspel mellan en rad olika detaljer: Typ av reklam, budskap och målgrupp samt självklart vilken känsla man vill förmedla med bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto