Annons

Rengöra autofokus-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

studioff

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips hur man rengör autofokus sensorerna i en Nikon dslr?
Jag har testar med rocketblås men dammet sitter kvar. Jag kollar med en inspektionsspegel.
 

Erik X

Aktiv medlem
Focusing screen (stor yta) är inte samma sak som autofokus sensorer (små och svårtåtkomliga iallafall på Canon DSLR) :p
Sitter i samma problem själv, sensorerna på 5D3 sitter försänkta i ett smalt "dike" i botten av kamerahuset, näst intill omöjliga att komma åt.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag avråder alla swabs pga du drar den på sensorytan o riskerar repor. Oavsett om du gör rätt eller ej. Swabs kan behöva användas om du råkar få olja från schaktet på sensorn o då med speciell cleaning vätska.
Om du använder swabs så är en sensor loupe lampa ett måste så du kan se om något ligger på sensorn innan du drar swabben över. Om du tex tar en kontrollbild innan så räcker det med att du vänder kameran så ramlar smutskorn på sensorn o sedan drar du swabben över o får en repa.
Jag använder en pinne med en klister topp på. Den duttar du på sensorn med o plockar upp allt damm osv o det tar max 30 sekunder.
Jag har pentax varianten image sensor cleaning cit samt matin cmos cleaner kit.
Bägge funkar bra det i kombo med en sensor loupe är det super enkelt o snabbt o säkert att rengöra sensorn.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag avråder alla swabs pga du drar den på sensorytan o riskerar repor. Oavsett om du gör rätt eller ej. Swabs kan behöva användas om du råkar få olja från schaktet på sensorn o då med speciell cleaning vätska.
Om du använder swabs så är en sensor loupe lampa ett måste så du kan se om något ligger på sensorn innan du drar swabben över. Om du tex tar en kontrollbild innan så räcker det med att du vänder kameran så ramlar smutskorn på sensorn o sedan drar du swabben över o får en repa.
Jag använder en pinne med en klister topp på. Den duttar du på sensorn med o plockar upp allt damm osv o det tar max 30 sekunder.
Jag har pentax varianten image sensor cleaning cit samt matin cmos cleaner kit.
Bägge funkar bra det i kombo med en sensor loupe är det super enkelt o snabbt o säkert att rengöra sensorn.
Funkar det på spegelreflex också? Alltså trådens fråga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Funkar det på spegelreflex också? Alltså trådens fråga.
För att göra rent sensorn fungerar det förstås. Pentax som säljer en sådant där klibbpinne har bara spegelreflexer, men relevansen för trådens fråga verkar låg. Att just snap01 haft otur och en gång repade sensorn i en D700 (har jag för mig) gör inte att våtrengöring repar sensorer med hög frekvens. Dessa klibbpinnar lyckade ta med sig antireflexbehandlingen på vissa sensorer för ett antal år sedan, där några sensorvarianter tydligen var känsligare. Ägarna till dessa kameror kan nog ha haft minst lika mycket synpunkter på metoden, som snap01 har på våtrengöring... Jag har för mig att det slutade med att någon tillverkare tog fram en särskild variant av pinne för sensorerna som drabbades av problemet, men jag kan minnas fel.

Frågan är dock vad frågeställarens problem faktiskt är? Fokuserar inte kameran på grund av skit på AF-sensorerna? Något damm som inte påverkar AF-prestandan spelar ju ingen roll annars. Är det skit som syns i sökaren så är det inte AF-sensorerna, eftersom de helt enkelt inte sitter där, och skiten kan vara på ovansidan av mattskivan. Jag har det problemet med min D850 att det verkar ha hamna något på ovansidan av mattskivan, som jag inte har orkat göra något åt än. Det är dock rätt irriterande att se skräpet. Man kan tyvärr blåsa och flåsa bäst man vill utan att det ändrar saken, eftersom skivan måste tas ur för att komma åt.
 

Johan2020

Aktiv medlem
Focusing screen (stor yta) är inte samma sak som autofokus sensorer (små och svårtåtkomliga iallafall på Canon DSLR) :p
Sitter i samma problem själv, sensorerna på 5D3 sitter försänkta i ett smalt "dike" i botten av kamerahuset, näst intill omöjliga att komma åt.
Va mera vinkeln på svabben därav länken. Har sett dedikerade af-fönster-svabbar men minns inte vart jag såg de.
 

snap01

Aktiv medlem
För att göra rent sensorn fungerar det förstås. Pentax som säljer en sådant där klibbpinne har bara spegelreflexer, men relevansen för trådens fråga verkar låg. Att just snap01 haft otur och en gång repade sensorn i en D700 (har jag för mig) gör inte att våtrengöring repar sensorer med hög frekvens. Dessa klibbpinnar lyckade ta med sig antireflexbehandlingen på vissa sensorer för ett antal år sedan, där några sensorvarianter tydligen var känsligare. Ägarna till dessa kameror kan nog ha haft minst lika mycket synpunkter på metoden, som snap01 har på våtrengöring... Jag har för mig att det slutade med att någon tillverkare tog fram en särskild variant av pinne för sensorerna som drabbades av problemet, men jag kan minnas fel.

Frågan är dock vad frågeställarens problem faktiskt är? Fokuserar inte kameran på grund av skit på AF-sensorerna? Något damm som inte påverkar AF-prestandan spelar ju ingen roll annars. Är det skit som syns i sökaren så är det inte AF-sensorerna, eftersom de helt enkelt inte sitter där, och skiten kan vara på ovansidan av mattskivan. Jag har det problemet med min D850 att det verkar ha hamna något på ovansidan av mattskivan, som jag inte har orkat göra något åt än. Det är dock rätt irriterande att se skräpet. Man kan tyvärr blåsa och flåsa bäst man vill utan att det ändrar saken, eftersom skivan måste tas ur för att komma åt.
Du har bra minne var en d700. Jag har rengjort sensorer sedan 1ds kom. Visst jag jobbade mycket i utlandet som resefotograf o har större risk att få in sandkorn etc. Men enligt teknikerna på Nikon så satt dom och plockade korn/damm för hand med rispapper. Enligt han så fick dom in en hel del som hade repat senorerna. Om du tex köper en sensor loupe (ett förstoringsglas med belysning) så kommer du garanterat se saker du aldrig upptäckt innan.
Har aldrig hört något om någon som haft problem med (klipppinnen) men jag har bara köpt beprövade o välkända sådana.
Som svensson gör är att blåsa på sensorn med blåsbälgen sedan vänder dom kameran och har ingen aning om det ligger något på sensorns yta som kan skada den. Om du checkar av ytan i realtidmed sensor loupe så kan du använda swabs men enligt teknikerna så fick dom in en hel del sensorer som var indränkta i rengöringsvätska.
Varför dom byter hela sensorn är enklare än att ställa in o trimma in den gamla, för tar du bort skyddsglaset framför så krävs det massa jobb med det.
Har använt pentax gelpinne i flera år utan problem.
 

snap01

Aktiv medlem
Funkar det på spegelreflex också? Alltså trådens fråga.
den funkar på alla kameror o du behöver ingen speciell men jag har använt ovan nämnda märken.
Däremot kör du swabs o har aps-c hus o ff så behöver du olika storlekar på swabs.
Jag lade ner sjukt mycket pengar på bästa swapsen o bästa vätskan osv. Köpte speciella dyra borstar som man skulle ladda med att blåsa speciell tryckluft på o sedan fånga upp det som satt på sensorn. Fanns mycket skrivet o testat om det på bla luminous landscape.
Sedan kom klibb pinnen o allt annat ligger o skräpar hemma nu.
 

Erik X

Aktiv medlem
Fortfarande inga tips på svabbar till af-sensorerna?
Måste vara små, typ 3x3mm, och vinklade för att funka till Canon..
AF-prestandan degraderas i takt med att det fastnar damm på sensorerna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
den funkar på alla kameror o du behöver ingen speciell men jag har använt ovan nämnda märken.
Däremot kör du swabs o har aps-c hus o ff så behöver du olika storlekar på swabs.
Jag lade ner sjukt mycket pengar på bästa swapsen o bästa vätskan osv. Köpte speciella dyra borstar som man skulle ladda med att blåsa speciell tryckluft på o sedan fånga upp det som satt på sensorn. Fanns mycket skrivet o testat om det på bla luminous landscape.
Sedan kom klibb pinnen o allt annat ligger o skräpar hemma nu.
Kan alltså luppen du hänvisar till se runt hörn?
 

studioff

Aktiv medlem
För att göra rent sensorn fungerar det förstås. Pentax som säljer en sådant där klibbpinne har bara spegelreflexer, men relevansen för trådens fråga verkar låg. Att just snap01 haft otur och en gång repade sensorn i en D700 (har jag för mig) gör inte att våtrengöring repar sensorer med hög frekvens. Dessa klibbpinnar lyckade ta med sig antireflexbehandlingen på vissa sensorer för ett antal år sedan, där några sensorvarianter tydligen var känsligare. Ägarna till dessa kameror kan nog ha haft minst lika mycket synpunkter på metoden, som snap01 har på våtrengöring... Jag har för mig att det slutade med att någon tillverkare tog fram en särskild variant av pinne för sensorerna som drabbades av problemet, men jag kan minnas fel.

Frågan är dock vad frågeställarens problem faktiskt är? Fokuserar inte kameran på grund av skit på AF-sensorerna? Något damm som inte påverkar AF-prestandan spelar ju ingen roll annars. Är det skit som syns i sökaren så är det inte AF-sensorerna, eftersom de helt enkelt inte sitter där, och skiten kan vara på ovansidan av mattskivan. Jag har det problemet med min D850 att det verkar ha hamna något på ovansidan av mattskivan, som jag inte har orkat göra något åt än. Det är dock rätt irriterande att se skräpet. Man kan tyvärr blåsa och flåsa bäst man vill utan att det ändrar saken, eftersom skivan måste tas ur för att komma åt.
 

studioff

Aktiv medlem
Mitt problem är trubbel med ett objektiv som inte alltid vill fokusera som jag vill. Jag skickade iväg det + kameran för kalibrering och fick tillbaka det (kan ej se att det ens blivit kalibrerat men ska fråga företaget som utfört det) med notisen att smuts på autofokus sensor med stor sannolikhet orsakar problemen. Jag visste inte ens var de satt innan detta men läste på lite och kollade och mycket riktigt var det en del damm där. Jag blåste utan att få bort så mycket och sedan gjorde jag en liten böjd sak med en bit putsduk som jag kom åt med lite och fick bort en del med mjukt duttande med putsduk.

Själva bildsensorn som flera verkar tro jag menar har jag gjort rent flera gånger förut med speciella swabs och utan repor.
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Typiskt beteende med damm på AF-sensorerna (gäller förstås 5D3) är att kameran börjar låsa fokus på "spöken" när man fotar mot enfärgad bakgrund. Typfall om man har alla fokuspunkter aktiva och försöker fokusera på snabba svalor mot blå himmel. Fokus låser på någon punkt som definitivt inte är just där svalan befinner sig, varken i X-Y led eller på rätt avstånd :rolleyes:
Ju färre AF-punkter man har aktiva, ju mindre blir förstås sannolikheten att någon som är drabbad av damm är vald.
Går man till MF och sätter fokus på oändligt anstånd och sen byter till AF så ska fokus stå kvar om man siktar mot blå molnfri himmel..
Sätter AF-motorn iväg så är det förmodligen damm på sensorerna.
Väljer man "single" AF-punkt och flyttar runt den så kan man faktiskt lista ut exakt vilka punkter som är skuggade av dammkorn.
 
Senast ändrad:
ANNONS