Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra spegeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

skogiz

Aktiv medlem
Vad gäller för rengörning av spegeln på en kamera. Jag har en 300D och jag ser att det är en del smuts på spegeln.

Har sökt på forumet här men träffarna ger mest läsning om sensorrengörning vilket det inte är fråga om här.

Vill ju inte börja rengöra på fel sätt och råka "sopa ner" all skit i sensorn...

Så vilka tips har ni?

/Fredrik

Testa att blåsa, med apotekets öronblåsa eller motsvarande. Spegeln är mycket känslig och skall normalt inte vidröras alls.

/AnWi

Digi skrev:
Tänkte vara lite "rolig" med ordet skrubba, men det gick tydligen inte långt fram...

Mvh Markus

Sätt gärna smilies vid skämt. Det vore inte roligt om någon lydde dina "råd". Jag är inte sur bara rädd att Fredrik skall skrubba sönder sin spegel.

/AnWi

Att spegeln är mycket känslig är jag med på och att den helst inte ska vidröras...

Frågar mest för att få era bästa tips. Det jag är rädd för är att man råkar sopa ner "skräpet" i sensorn och då har man ju verkligen satt sig i knipa...

Rör aldrig spegeln om du inte måste!

För att den skall bli så perfekt som möjligt ligger silvret utanpå glaset och är därför mycket ömtålig.

Lit smuts på spegeln påverkar inte bilden men en skadad spegel stör mer än lite smuts och kan även störa autofokus samt exponerings mätare.

Jag har själv blivit tvungen att rengöra en spegel en gång på en Nikon F3:a pga. "geggig" spegeldämpare.
Tvättade den då med kemiskt ren bensin, allt fungerade som det skulle efteråt men spegeln blev sig aldrig riktigt lik igen.

Sällar mig till förslaget om gummiblåsa. Blås lite försiktigt några gånger och kolla resultatet. Jag tror inte det är någon fara för att skiten kommer fram till sensorn, slutaren sitter ju framför. Och OM det skulle ta sig fram till sensorn så går det ju att rengöra den också, något man förr eller senare tvingas till. Tyvärr... Själv rengör jag min sensor ganska ofta, alltid med gummiblåsa. Har ännu inte haft behov av kraftigare rengöring. Men det kommer väl.

Ett allmänt bra tipr när man blåser är att börja försiktigt med kameran hållen så att öppningen är nedåt. Det troligaste är då att smutsen kommer ut genom öppningen och trillar ner på bordet/golvet.

Jag gör alltid så, sedan vänder jag och tittar. Blåser sedan en gång till om det behövs. Då lite hådare. Så fortsätter jag tills det är rent.

Håller man kameran med öppningen nedåt är risken mycket mindre att smutsen hamnar på ett nytt ställe inne i huset.

/AnWi

Man får ju en extra pensel med i paketet när man köper ett sensor-rengörings kit från VisibleDust, den skall man enligt dom bla, använda till att göra ren spegel och mattskiva med, så en fin pensel borde inte vara något problem alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto