Annons

repa i objektivet, hur retuschera bort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut som en rund ljus fläck, centrerat i bilden. Den syns tydligt på mindre bländare, men försvinner på större. Jag påstår fortfarande att boven är det ljus som studsar tillbaka från sensorn mot bakre linselement.

Varför kör du förresten med bländare 11+ på en sån glugg? Diffraktionen gör ju sig rätt påmind. Gluggen är ju rätt skarp redan på f2.

/Johan

a men va fan jag har en repa i linsen klart jag måste testa alla bländare å se vart det syns. du kanske är ett fotoproffs men idag har du fel, de lovar jag dej.
 
Bara för att man har en ljustark objektiv behöver man ju inte använda sig av den. Finns hur många tillfällen som helst då man måse blända ner.

enklaste är att kolla om det är en repa är ju att fysisk titta på objektivet och inte på en bild.
Det jag undrar över är hur man lyckas få repor på baksidan av objektivet.... Och där syns en repa mer än om det hade varit i frontlinsen.

/Stefan

jag kollade på bilder för att se om den påverkade bilden.
 
Men fläcken är ju typ helt rund och riktigt centrerad (testa att rita stödlinjer från hörn till hörn om du inte tror mig). Jag tog mig friheten att dra lite i kontraserna för att förstärka fläcken. Jag hoppas att det är okej med dig Daniel.

Huvudboven är ljusstuds från sensor mot bakre linselement. Möjligt att repan _kanske_ förstärker fenomenet något - beroende på var den sitter. Men jag sträcker ut hakan och påstår att ljusfläcken funnits där redan innan du hittade repan.


mvh
Johan
 

Bilagor

  • optik.jpg
    optik.jpg
    33.8 KB · Visningar: 287
Men fläcken är ju typ helt rund och riktigt centrerad (testa att rita stödlinjer från hörn till hörn om du inte tror mig). Jag tog mig friheten att dra lite i kontraserna för att förstärka fläcken. Jag hoppas att det är okej med dig Daniel.

Huvudboven är ljusstuds från sensor mot bakre linselement. Möjligt att repan _kanske_ förstärker fenomenet något - beroende på var den sitter. Men jag sträcker ut hakan och påstår att ljusfläcken funnits där redan innan du hittade repan.


mvh
Johan

om det nu är som du sejer är de värre nu eller?
eller går de att få bort?
ja menar kommer det alltid att finnas en fläck där pga att gluggen är sönder eller är de i vissa fall den syns?
 
Enklare att fixa problemet en gång än att fixa det tusentals gånger i photoshop. Jag hade blivit galen om jag varit tvungen att fixa alla hundratals bilder för varje uppdrag för en repas skull.

/Stefan

Fast om du har många uppdrag med hundratals bilder per gång så har du kanske råd att byta ut objektivet? ;-)
 
Det är precis som Johan säger. Fenomenet kallas hot spot och beror på objektivets konstruktion i kombination med reflekterat ljus från sensorn. Moderna objektiv till digitalkameror brukar ha effektivare antireflexbehandling. Det finns många trådar i ämnet här på fotosidan. För det mesta syns det ju inte, men om det besvärar dig så är enda lösningen att köpa ett objektiv där fenomenet inte uppträder.
 
Jag påstår att din glugg inte är trasig, inte som den bilden ser ut. Njut av en härlig glugg.
Det där fenomenet lär ha funnits där tidigare och syns bara i vissa lägen. Jag är helt säker på att jag sett en tråd om ljusfläckarna här på fotosidan för några år sedan.

Jag ska se om jag inte kan återskapa det åt dig med en helt "frisk" glugg så att du kan se det och känna dig lugnare.


mvh
Johan
 
Jag påstår att din glugg inte är trasig, inte som den bilden ser ut. Njut av en härlig glugg.
Det där fenomenet lär ha funnits där tidigare och syns bara i vissa lägen. Jag är helt säker på att jag sett en tråd om ljusfläckarna här på fotosidan för några år sedan.

Jag ska se om jag inte kan återskapa det åt dig med en helt "frisk" glugg så att du kan se det och känna dig lugnare.


mvh
Johan

okej, gör de
 
jo en sak till.
har inte tänkt på de tidigare men när jag ruskar på kameran/objektivet när de sitter på så känns de rangkigt. eller man hör typ som om de skulle vara glappt. är de vanligt på äldre gluggar?
 
Fast om du har många uppdrag med hundratals bilder per gång så har du kanske råd att byta ut objektivet? ;-)

Beror på repan och inverkan på bilderna. Man kan faktiskt fixa saker och inte bara köpa o köpa o köpa.
Många yrkesfotografer som jag sett har egna lösningar på saker istället för att köpa "fotoprylar".

/Stefan
 
Beror på repan och inverkan på bilderna. Man kan faktiskt fixa saker och inte bara köpa o köpa o köpa.
Många yrkesfotografer som jag sett har egna lösningar på saker istället för att köpa "fotoprylar".

/Stefan

Visst, går det att dölja fullt ut med en tuschpenna så gör man förstås det. Men om inte så motsvarar detta objektiv bara några få timmars betalt arbete och det bränner man ju snabbt i Photoshop om man måste göra minsta retush pga repan.
 
nu har jag målat med svart färg och tog ett kort inomhus ut mot himlen och då fanns inte den där cirkeln i mitten. tror ni man måste vara utomhus för att de ska synas?
orkade nämligen inte gå ut just nu.
 
de här är de enda objektiv från 90-talet jag äger och skulle vilja få svar på frågan om det ska skrammla när man ruskar på de?
om inte varför blir de så?
 
de här är de enda objektiv från 90-talet jag äger och skulle vilja få svar på frågan om det ska skrammla när man ruskar på de?
om inte varför blir de så?

Det får ju bli ett generellt svar: Objektiv ska helst inte skramla en massa, oavsett om de är från 80-,90-, eller 2000-talet. Svårt att avgöra vad du menar med skrammel dock.
 
Det får ju bli ett generellt svar: Objektiv ska helst inte skramla en massa, oavsett om de är från 80-,90-, eller 2000-talet. Svårt att avgöra vad du menar med skrammel dock.

alltså de skramlar inte innuti gluggen.
de är zoomen och själva konstrukturen som skrammlar.
man hör de om man ruskar på den. typ som att den inte skulle vara skruvad helt. förstår du hur jag menar?
 
ANNONS