Annons

repa i objektivet, hur retuschera bort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen har sagt varken bu eller bä till min teori, så jag får väl utveckla den ytterligare.
Med de flesta äldre objektiv har man ju inte det här problemet. För att det skall kunna uppstå borde bakre linsen vara konkav (inåtbuktande). Då koncentreras de reflekterade ljuset till en fläck i mitten av bilden. Hur stor beror på hur mycket konkav linsen är och avståndet till sensorn. Ju mindre fläck, ju ljusare fläck och ju mer borde den synas. En större lins borde även reflektera mer ljus så att fläcken syns mer.

Sen kanske olika kamerors sensorer reflekterar ljus olika mycket, men det där kan ni digitalfotografer mer om.

Även motivet borde spela roll. Om man t ex fotar ett ljust motiv där mitten av motivet/bilden, där fläcken hamnar, är mörkt så borde fläcken synas tydligare.

Men om det är det här som är förklaringen till Daniels problem eller om det beror på repan eller något annat har jag förstås ingen aning om.

Olle

härligt olle, alltid kul med teorier.
du kan ha rätt.
 
Olle, du ligger nog helt rätt i ditt tänk. Kanske därför ingen sagt något??
En sensor reflekterar mera ljus tillbaka än en film som är förhållandevis matt i jämförelse.

/Johan
 
ANNONS