Annons

Resa till New York

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorLee

Medlem
Hej!
Jag ska resa till New York 10 dagar i vår så därför har jag några tankar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
(Jag har en Canona EOS 30 med ett canon 25-90 mm objektiv samt ett canon 75-300 mm objektiv.)

-Jag tänkte köpa ett vidvinkelsobjektiv i den där
kända fotoaffären i NY. Vilket rekommenderas? Tänkte lägga en 3000 kr ca..Gärna mindre :)
- Vilka filter rekommenderas att använda utomhus, inomhus, på kvällen etc..
-Hur hanterar jag det där med filmer när jag reser?
-Ska jag köpa filmen där eller ska jag ta med?
-Vilket märke på film rekommenderas? (Jag vill enbart använda mig av negativ film. Både färg och svartvitt. Har mest testat Fuji men Kodak har ju släppt en ny variant nu va?!? "HD nåt..")
-Vill gärna kunna förstora en del bilder.. Vilken
negativ film har finast korn? (Både färg/svartvitt)
-När jag åker hem; Ska jag framkalla filmen i NY eller hemma?
-Scannrarna på flygplatsen hur starka är dem?
-Dessutom mottages gärna tips och idéer på bra och fina platser! :) Har läst en del gamla trådar oxo.. Mycket skoj!!

Mvh Viktor
 
B&H Photo Video ProAudio är den billigaste över nätet jag har handlat hos dom en affär som har en ägare som är jude för lite överkurs i onödigt vetande *L* Välldigt duktiga och hjälpsamma

Ja viket vidvinkel du vill ha ja det beror på vilket behov du har prata med dom där så säljer dom nog på dig någonting men ett fast eller L optik går ju om du har tur.

ja skyliht filter är alltid bra att ha på sedan för roligt polfilter för att få den exta fina himlen eller blåa vattnet eller.... (liknande resultat med skylight filter) Läs om det....
Filter ska du ALLTID ha på för det skyddar optiken från repor!!!!!!!!!!!!!!

Filmen behöver du inte oroa dig över men ta den handbagaget där är strålningen mindre än för bagae utrymmet men det är bäst att ta hela kamera utrustningen i handbagaet annars blir det en spec väska som tåll alla smällar den får.... Men kom ihåg max vikten....

Film kan du köpa där det är billigare då kan dy använda dig utav Fuji som är min favorit och labbens nu vintertid då dom inte blir lika statiska.... Men då Fuji Fujicolor Reala 100
och Fuji Fujicolor Superia 400 båda med bra korn ska du fota lite mörkare så kan du använda dig utav Fuji Fujicolor Press 800 som går att pressa till 1600 om så behövs. (kom bara ihåg vilken rulle och säg till labbet)

Realian har extremt fint korn så det går bra att göra "enorma" förstoringar

Gör det hemma då du slipper ev skador och vikten blir ju kanske lite mer (beroende hur mycket du fotar) Jag kör ju på spec pricer även här hemma så det går att jämföra med där men det är ju billigare i staterna men se till att du får BRA kopior. Sedan vet du ju inte hur bra labbet är kanske bättre att köra på ett lite mer säkert labb här hemma.
 
BH är rätt roliga, det är ju ett känt tursit mål för fotointresserade. Klart kul detalj är att nästan alla som jobbar där är judisk ortodoxa med krullet och kippa, lite ovanlig syn här i sverige, men relativt vanlig i NY och framför allt i dom judiska kvateren runt Katz's Deli.

Annars så är J&R (http://www.jandr.com/) nere via WTC ett annat känt mål för elektronik freaks, dom är även rankade i Zagat Shopping.

- QoS
 
Jag kan ge tips på vart du inte ska handla!
Barnett´s Computer Warehouse på adress
417 5TH AVENUE.
Dom går också under flera andra namn som t.ex.
PcvideoOnline.com
PlasmaKings.com
CompDirect.com

Dom blåste mig på ca.1300$ Riktiga proffs-skurkar!!!

B&H photovideo var häftigt, lite tomteverkstad över den butiken. Skulle handla där själv om jag åker tillbaka någon gång.
 
Hejsan!

Ang. film och flyg så har amerikanska flygplatser på senare år - spec efter 11.e september - börjat införa en ny typ av bagagescanrar (även handbagage). De fungerar enligt uppgift så att en svagare röntgenstråle söker av bagaget efter misstänkta föremål. Om den svagare strålningen stöter på något misstänkt (typ metallen i filmkassetterna eller blypåsar som traditionellt används för att skydda film från röntgen på flygplatser) så triggas en många gånger starkare strålning som skadar oprocessad film (såväl exponerad som oexponerad) även om den befinner sig i tex en blypåse. Jag har inte själv fått film skadad så här men på Kodaks hemsida kan du hitta exempel på hur illa det kan gå.
För att undvika detta kan man:

1. köpa film och framkalla den i USA

2. Ta med sig film till USA i handbagaget, då Arlanda inte har/hade denna typ av scanning ( pratade med Arlandas säkerhetschef för tre år sedan om detta) - dock vet jag inte om du får ditt bagage scannat när du är på väg in i USA. och sedan framkalla den där.

3. Om inte reglerna har ändrat sig väldigt sedan jag åkte, så har du rätt till manuell inspektion av filmen ( ta ur den ur förpackning och förvara i genomskinliga plastpåsar ). På kodaks hemsida rekomenderar man att beräkna extratid för detta samt ev kontakta flygplatsen i förväg.

För ett par år sedan när jag åkte via USA till Nicaragua så vägrade tillverkaren av scannrarna att tala om på vilka flygplatser man hade denna typ av utrustning.

på den här adressen www.kodak.com/US/en/motion/support/technical/xray4P finns det en hel del att läsa.
Annars kan jag rekomendera:

1. www.kodak.com och deras söktjänst

2. amerikanska motsvarigheten till luftfartsverket som borde kunna upplysa om aktuella regler (aningen bökigt att hitta det man söker dock om jag minns rätt)

Lycka till,
Tomas
 
ANNONS