Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till NYC, blixt eller ej??

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagoo

Ny medlem
Hej

Är ny här på Fotosidan och relativt ny på att fota

Jag och tjejen åker till NYC över nyår och har inhandlat en ny kamera Canon Eos 600d med 2 objektiv. Tamron 17-50/2,8 samt Canon 50/1.8.
Tänker mest ta kort på stadsmiljöer osv

Funderar på om det är läge att köpa en blixt etern blixt också. Då det är vintern och det blir mörkt redan kl 4-5 så känns det vore bra att ha... Vad tror ni??

MVH // Christian

Jag skulle skippa blixten. Om jag när jag var där i NYC kände att Shit PommesFrittes, det vore bra med en blixt trots allt så skulle jag passa på att besöka B&H och köpa en där.

Lite som de andra sa, skippa blixten. Det kan vara bra, men troligtvis hjälper ett stativ mer. Men att stoppa undan pengar och köpa på plats, iallafall en ev blixt, är nog att föredra.

Svagt ljus

Skippa blixten då även de kraftigare hotshoe ändå inte räcker särskilt långt från ljuskällan, ett fint stativ för att motverka den hemska skakoskärpan vid längre slutartidet är mycket högre rekommenderat.

Ytterligare ett tips är att åka upp i Top of The Rock istället för Empire State Building då ToTR har glasväggar istället för galler. Dessutom ser man såväl ESB som nya World Trade Center väldigt bra där uppifrån.

Som sagt innan mig så är B&H ett hett tips om ni vill kika på prylar väl på plats. ENORM butik med väldigt kunnig personal.

äh köp inget stativ heller. det vill du inte knata omkring med på gatorna lika lite som en blixt.

du har två ljusstarka gluggar och en modern kamera i en stad som är väldigt väl upplyst även nattetid.

Det är bara hänga kameran på axeln, lägga ena objektivet i din tjejs handväska och njuta av staden.

ha så kul, lite avis!

Ta med huset o zoomen. Släpa på stativ verkar korkat. En blixt tycker jag du ska passa på och titta efter, där. Normalen kan du lämna hemma.

Hej

Är ny här på Fotosidan och relativt ny på att fota

Jag och tjejen åker till NYC över nyår och har inhandlat en ny kamera Canon Eos 600d med 2 objektiv. Tamron 17-50/2,8 samt Canon 50/1.8.
Tänker mest ta kort på stadsmiljöer osv

Funderar på om det är läge att köpa en blixt etern blixt också. Då det är vintern och det blir mörkt redan kl 4-5 så känns det vore bra att ha... Vad tror ni??

MVH // Christian

Använd ISO-inställningen

Mvh NE

Hej
Skipa blixten. Har varit i NY några gånger och kan inte komma ihåg att jag saknat blixt.
Skulle du göra det så köp där, billigare.
Ett besök på B+H eller Andorama bör du göra i vilket fall.

Jag har varit där två gånger och saknade inte blixt då. Stativ kan vara trevligt för nattbilder, men det får tydligen inte användas var som helst.

Hade enbart tagit huset och zoomen då den har bra ljusinsläpp. Sedan ett ministativ typ nedan i billigt eller dyrare samt ev en lite trådlös fjärrkontroll. Tror man kan få fina nattbilder, men då är det bra med ett litet stativ. Man brukar kunna hitta en soptunna, elskåp, bord, mur för att komma upp lite, annars kan det nog vara fräckt att ta bilder från marken också, bara se till att ingen trampar på kameran

http://kaffebrus.com/ministativ-pro-m-5-1658.html

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380414

Som Anders säger så är det inte tillåtet med stativ på vissa ställen inte ens utomhus. Själv var jag utanför Rockefeller center och plåtade med stativ, ganska glest med folk den tiden jag var där, men direkt var det en vakt fram och bad mig tabort stativet.

Men höjden var då jag inte ens fick ta med mig Gorilla-stativet till min iPhone när jag skulle upp i Empire State Building, det stativet är ca:15cm långt. Men med ett enbenstativ kommer du långt.

Föreslår ändå att du tar med dig även ett vanligt stativ om du vill ta kvälls/nattbilder tex från Brooklynsidan mot södra Manhattan, eller andra nattbilder i stan. Upp till utsikten på Rockefeller får du ta med stativ bara du håller ihop benen på stativet. Den utsikten kan jag rekommendera i skymningen då ljusen börjar tändas i husen med solen är påväg ner och du har utsikt över Emipre State Building och Manhattan söder ut. men var ute i god tid så inte solen hinner ner helt ;)

Ahh.. det var ju blixt du frågade om, glöm blixten, helt onödigt för fotot av stadsmiljöer.
Som sagt, rekommenderar stativ istället ; )

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto