Annons

"Resestativ" för teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Fick mitt nya huvud i veckan, jag testade idag med D500 och 200-500 och jag tyckte det fungerade ganska bra i den korta period jag lekte med den, det gick att sätta en viss friktion i de två ledder den kan röra sig, om friktionen ändras efter hand man rör den vet jag inte än. Men jag tyckte man kunde balansera upp det ganska fint. Den har ju många fördelar för den är liten och smidig och väger inte så mycket. Den var egentligen inte tänkt som fågelhuvud, men kan nog fungera.

 

PMD

Aktiv medlem
Tack för alla tips, om jag förstått rätt så är det framförallt huvud som e flesta är skeptiska till på manofrotto alternativet (som jag tittat på)?
Jag kanske missförstår dig, men vill påpeka att man behöver inte köpa stativ och huvud av samma märke.
 

hornavan

Aktiv medlem
Du kan titta på DEXT också, som FS medlem har du 20%, det ser ut att ha bra grejor, kommer själv att köpa därifrån när mina prylar kommer in.

Man kan ju tänka sig en stabil kula på ett smidigt resestativ också. Fråga till Tony, ett videohuvud är det alltid tvåvägs?

Fråga till TS, är tanken att du ska fotografera med detta stående, då får man ju tänka på detta så du får rätt höjd, för att inte stå böjd i flera timmar. Mitt resestativ är ett Benro och det är nog bara 7-8dm högt det passar tex inte då bra för stående fotografering :), men utmärkt till naturfoto och är man en liggande fotograf som jag ofta är även med tele så blir ett kortbent lågt i lite spagat ett otroligt stabilt stativ.

Själv har jag börjat använda ett trevägshuvud från Benro, riktigt stabilt och jag kan då själv bestämma i vilka riktningar jag vill ha mer eller mindre löst samt vilken riktning jag vill låsa
Har inte de flesta större teleobjektiv roterande stativfäste?
Då räcker det ju med tvåvägs videohuvud.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte de flesta större teleobjektiv roterande stativfäste?
Då räcker det ju med tvåvägs videohuvud.
Så sant och för kortare objektiv så är jag inte så kinkig vid fotograferandet, jag beskär ändå alla bilder något vid redigerandet. Så för min del så klarar jag mig fint med tvåvägs
 
ANNONS