Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Resestativ" för teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

enga82

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett stativ som är tillräckligt lätt för att det ska vara någorlunda ok att ta med på en resa men samtidigt för att klara ett hyfsat stort teleobjektiv ( Tamron SP 150-600 mm f/5-6,3 ).

Mest kommer det att användas nära hemmet eller på kortare promenader/utflykter men förhoppningsvis också på lite längre resor. Jag har tittat och funderat på Manfrotto BeFree GT Aluminum. Kände på en tidigare modell ( tror jag det var) för 2 år sedan och tyckte den kändes bra. Det är i ungefär den prisklassen jag kan tänka mig också, ev något dyrare kan jag sträcka mig till.

Vad tror ni är det ett bra val eller någon som har tips på ett bättre alternativ?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska du köpa stativ + huvud så bör du se till att få en kombo med videohuvud. De lätta varianterna med små kulor fungerar väldigt dåligt med långa telen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Denna något större och stadigare modell kan kanske vara ett alternativ:


Skriv rabattkoden SIRUI20 i kassan så får du 20% (gäller allt från Sirui)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan titta på DEXT också, som FS medlem har du 20%, det ser ut att ha bra grejor, kommer själv att köpa därifrån när mina prylar kommer in.

Man kan ju tänka sig en stabil kula på ett smidigt resestativ också. Fråga till Tony, ett videohuvud är det alltid tvåvägs?

Fråga till TS, är tanken att du ska fotografera med detta stående, då får man ju tänka på detta så du får rätt höjd, för att inte stå böjd i flera timmar. Mitt resestativ är ett Benro och det är nog bara 7-8dm högt det passar tex inte då bra för stående fotografering :), men utmärkt till naturfoto och är man en liggande fotograf som jag ofta är även med tele så blir ett kortbent lågt i lite spagat ett otroligt stabilt stativ.

Själv har jag börjat använda ett trevägshuvud från Benro, riktigt stabilt och jag kan då själv bestämma i vilka riktningar jag vill ha mer eller mindre löst samt vilken riktning jag vill låsa
 

Klonga

Aktiv medlem
Jag använder ett resestativ med vanlig kulled (Leofoto LN-254CT+ NB-34) till Nikon 500 +Nikon 200-500 och det fungerar bra om jag använder det enligt ett tips jag fick från Morten Hilmer.


 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du kan titta på DEXT också, som FS medlem har du 20%, det ser ut att ha bra grejor, kommer själv att köpa därifrån när mina prylar kommer in.

Man kan ju tänka sig en stabil kula på ett smidigt resestativ också. Fråga till Tony, ett videohuvud är det alltid tvåvägs?

Fråga till TS, är tanken att du ska fotografera med detta stående, då får man ju tänka på detta så du får rätt höjd, för att inte stå böjd i flera timmar. Mitt resestativ är ett Benro och det är nog bara 7-8dm högt det passar tex inte då bra för stående fotografering :), men utmärkt till naturfoto och är man en liggande fotograf som jag ofta är även med tele så blir ett kortbent lågt i lite spagat ett otroligt stabilt stativ.

Själv har jag börjat använda ett trevägshuvud från Benro, riktigt stabilt och jag kan då själv bestämma i vilka riktningar jag vill ha mer eller mindre löst samt vilken riktning jag vill låsa
Videohuvud brukar alltid vara 2-vägs (som ett tilthuvud). Använder du det till teleobjektiv med fäste på objektivet justerar du sista leden där (snurrar objektivet för att ställa horisonten rätt) men ska man ha det till landskap också som jag får man ha nivelleringsfunktion under och ett L-fäste på kameran.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
En riktigt stadig kula kan förstås också fungera som ett allt i ett-alternativ. Men i detta fall med en budget som TS nämnde så går det nog inte. Därav rekommendationen att köra på Befree-alternativet (eller liknande) med videohuvud. Har själv en äldre liknande lite högre kula som den som ingår i befreealternativ med kula och jag kan säga att det inte är en rolig upplevelse att köra ett längre tele på detta. Har dock kört på videohuvud av lite lättare sort och det fungerar betydligt bättre.
 

Klonga

Aktiv medlem
En riktigt stadig kula kan förstås också fungera som ett allt i ett-alternativ. Men i detta fall med en budget som TS nämnde så går det nog inte. Därav rekommendationen att köra på Befree-alternativet (eller liknande) med videohuvud. Har själv en äldre liknande lite högre kula som den som ingår i befreealternativ med kula och jag kan säga att det inte är en rolig upplevelse att köra ett längre tele på detta. Har dock kört på videohuvud av lite lättare sort och det fungerar betydligt bättre.
Vinklar man kulleden och justerar in jämvikten som Morten Hilmer gör så behöver man inte en så kraftig kulled. Det fungerar nästan som en gimbel.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Den där låg väldigt bra i pris på cyber! Bra tips för TS! Nästan värd att köpa som resestativ även om jag aldrig kommer att använda kulleden! Synd bara på konstruktionen (som en del andra har också) med låset för mittpelaren som bygger i höjd under huvudet. Det blir bra mycket ostadigare än med en flat platta och låset i stativet/spindeln.
 

pelleost

Aktiv medlem
Har införskaffat ett Leofoto stativpaket LS-365C + PG-1 https://www.dext.se/sv/stativ/leofoto-ls-365cpg-1.html och jag måste säga att jag bara blir mer och mer imponerad av detta staiv med antingen en kulled eller gimbalhuvudet, visst det är inte gratis men det är på väg att bli mitt förstaval.
Har min D500 elller D850 ihop med Sigmas 150-600 Sport och detta blir en grymt bra kombo.
Annars så tror jag på Leofotos Urban serie https://www.dext.se/sv/stativ/lx-324ctxb-38.html som resestativ, kanske lite utanför "enga82"s budget men jag tror att det är bättre i längden att gå upp lite i pris än att snåla och sedan tvingas byta upp sig när man inte blev nöjd, jag har gjort detta ett antal gånger och gör inte om det igen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag har ett rejält och stabilt stativ med gimbal till mitt 500/4 men det får mest följa med i bilen. Ska jag gå mycket med kamera-optik under en dag använder jag en lätt och slimmad väska med bärsele samt monopod med ett pålitligt RRS-huvud. Bara ett tips.NEX5N.SCR.2013-04-29.03690.Angarnsjöängarna.jpgCanon-5DM3.-EF-500.4.ISII.jpg
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har samma Triopo GT 3230 kolfiber som Stefan. För mig som har ögonhöjd 1,82 enda lätta och transportabla stativet på marknaden just nu.

Kvalite? Man får vara beredd på att hantera det med omsorg, inga hårda tag alls. Det väger så lite att det tippar över om man fäller ned en tung kamera för att ta höjdare! Fixas med L-bracket. Det är inte så stumt som ett fullstort stativ. Märks mest då benen är fullt utdragna.

Jag har kvar mitt "riktiga" Berlebachstativ men Triopton är så mycket mindre och lättare att det används bra mycket oftare.
 

enga82

Aktiv medlem
Tack för alla tips, om jag förstått rätt så är det framförallt huvud som e flesta är skeptiska till på manofrotto alternativet (som jag tittat på)?

Triopo GT 3230 såg ju intressant ut hur står det sig i stabilitet/kvalitet mot manofrotto ? Recensionerna verkar säga att man är skapligt nöjda men kvalitet är sådär? Är det huvudet bättre? Bra pris men betalar hellre lite mer om det är stor skillnad
 

enga82

Aktiv medlem
Har införskaffat ett Leofoto stativpaket LS-365C + PG-1 https://www.dext.se/sv/stativ/leofoto-ls-365cpg-1.html och jag måste säga att jag bara blir mer och mer imponerad av detta staiv med antingen en kulled eller gimbalhuvudet, visst det är inte gratis men det är på väg att bli mitt förstaval.
Har min D500 elller D850 ihop med Sigmas 150-600 Sport och detta blir en grymt bra kombo.
Annars så tror jag på Leofotos Urban serie https://www.dext.se/sv/stativ/lx-324ctxb-38.html som resestativ, kanske lite utanför "enga82"s budget men jag tror att det är bättre i längden att gå upp lite i pris än att snåla och sedan tvingas byta upp sig när man inte blev nöjd, jag har gjort detta ett antal gånger och gör inte om det igen.
Absolut, kan tänka mig att gå upp en del i pris om det är ett bättre alternativ. Tror du Urban Serien du länkade till funkar med större tele?
 

enga82

Aktiv medlem
En riktigt stadig kula kan förstås också fungera som ett allt i ett-alternativ. Men i detta fall med en budget som TS nämnde så går det nog inte. Därav rekommendationen att köra på Befree-alternativet (eller liknande) med videohuvud. Har själv en äldre liknande lite högre kula som den som ingår i befreealternativ med kula och jag kan säga att det inte är en rolig upplevelse att köra ett längre tele på detta. Har dock kört på videohuvud av lite lättare sort och det fungerar betydligt bättre.

Funkar ett stadigare huvud på Befree? Vilken prisklass pratar vi om för ett sådant huvud? 1500-2000?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det minsta videohuvudet som jag kan tänka mig fungera till ett längre tele (ej 500/4 etc men ditt tamron är OK) är Manfrottos 500 (ca 1300-1400 kr)
Finns kanske liknande hos leofoto, sirui och benro men jag har inte koll på hur stadiga deras videohuvud i samma prisklass är. Går man upp lite i prisklass Hittar du Siruis vh-10 och manfrootos 502 - prisklass runt 2000 men Sirui verkar ha förlängt 20%-kampanjen så den kan du få för 1500 kr på t.ex. Cyberphoto och jag skulle vilja påstå att det är det stadigaste huvud att använda med ett längre tele du kan få för de pengarna.

Jag antar att befree har standardskruv eftersom det finns med huvud som säljs separat och passar alla andra stativ.
Siruistativet jag tipsade om i inlägg 3 lär dock fungera bättre eftersom det är lite högre och stadigare. Blir ju ganska jobbigt att fota djur och fågel om man ska stå dubbelvikt för att kunna kika i kameran. Det är lite högre och väger ca 300 g mer än befree aluminium. Är du ca 170 cm eller kortare kan du klara dig utan att fälla upp mittpelaren på befree. Är du längre än 180 cm blir det obekvämt att fota stående med det stativet om du inte hissar mittpelaren vilket förstås gör att det blir lite ostadigare.

Jag vet inte hur pass stadigt videostativet som säljs med befree är.
Det verkar lite klent i alla fall.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett stativ som är tillräckligt lätt för att det ska vara någorlunda ok att ta med på en resa men samtidigt för att klara ett hyfsat stort teleobjektiv ( Tamron SP 150-600 mm f/5-6,3 ).

Mest kommer det att användas nära hemmet eller på kortare promenader/utflykter men förhoppningsvis också på lite längre resor. Jag har tittat och funderat på Manfrotto BeFree GT Aluminum. Kände på en tidigare modell ( tror jag det var) för 2 år sedan och tyckte den kändes bra. Det är i ungefär den prisklassen jag kan tänka mig också, ev något dyrare kan jag sträcka mig till.

Vad tror ni är det ett bra val eller någon som har tips på ett bättre alternativ?
Stativ skall väga lika mycket i kg som brännvidden i dm, ex 600 mm behöver ett 6 kg stativ. Har stativ en krok kan man hänga på en vikt. Jag använder ett modifierat Manfrotto kolfiberstativ utan mitt ledare som lättviktsstativ på 2kg för upp till 200mm/2.0 eller Manfrotto enbentsstativ i aluminium och ett Gitzo kolfiber 3.6 kg stativ för 300mm/2.8. Använder kulleder med en special tillsatts som låser kulleden på sidan vid tung optik..
Monopoden fungerar med 300 mm vid kortare tider.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
En riktigt stadig kula kan förstås också fungera som ett allt i ett-alternativ. Men i detta fall med en budget som TS nämnde så går det nog inte. Därav rekommendationen att köra på Befree-alternativet (eller liknande) med videohuvud. Har själv en äldre liknande lite högre kula som den som ingår i befreealternativ med kula och jag kan säga att det inte är en rolig upplevelse att köra ett längre tele på detta. Har dock kört på videohuvud av lite lättare sort och det fungerar betydligt bättre.
Kulled har svårt att följa rörliga mål med tunga telen, Gimbal head brukar fungera bättre. Kulled fungera bra vid landskapsfotografering.
 
ANNONS