Annons

Ricoh GR Digital: erfarenheter!

Produkter
(logga in för att koppla)

chform

Aktiv medlem
Nu har jag ägt min GRd i en knapp vecka, har inte hunnit hårdtesta den än pga tidsbrist, än så länge upptäcker jag saker som är bra och dåliga. Tänkte att denna tråd kan bli en diskussionstråd för er som också äger en, tips och problem, kul knep etc.

Kritiken av den känner vi väl alla till, långsam RAW-funktion, liten sensor etc. Som ägare till två GR1:eek:r hoppas jag inte att GRd skall leverera samma typ av bilder som dessa. Däremot hoppas jag på en digital ersättare som kan fungera både som kompaktkamera och systemkamera light, tack vare 21mm och ytterligare möjligheter att bygga på med 37mm-gängan.

Istället för att (som många gjort) på förhand döma GRd, låt oss som har testat den få diskutera för och nackdelar.

Några första kommentarer:

Känsla
Ergonomin är fantastisk, reglagen sitter perfekt, vikten är behaglig, känslan är massiv och analog. Gummigreppet känns tryggt och avsaknaden av silverlack befriande.

DNG-format
Raw-konverteraren i PS CS tog ett tag att få igång. Ladda ner senaste pluggen på adobes hemsida så ska det funka. Tog mig ett tag att fatta att det var 2.4 som gällde eftersom jag har CS1. Första jämförelsen (dock bilder med högt ASA) mellan DNG och jpg visar på betydligt bättre färgåtergivning med DNG. Ska testa detta mer. Positivt att man kan fota i gamla 2/3 formatet i råfoto. Tack för det!

SD-kort
Skrivhastigheten vid råfoto är relativt låg. Ett lågpriskort tar ca 10 sek för att skriva en bild. Kan man minska detta med ett snabbare kort, eller har det med kamerans buffertminne? Någon som har erfarenheter av snabbare kort?

Sensor
Det verkar vara två sensorer på framsidan, en gammal hederlig och en digital. Kan man säga nåt generellt om detta i relation till bildkvaliten, mer än att den troligen hittar fokus snabbare?

Späd på med erfarenheter och konstruktiva kommentarer!
/Christian
 
Jag testade att fota råfoto med ett Ultra II-kort i fredags, och det tar kanske 8-9 sekunder istället för 10-12 sekunder med mitt vanliga Kingstonkort. Slutsatsen är att kamerans buffertminne sätter gränsen för skrivhastigheten, inte kortet. Snabba bildserier i råformat är alltså inte att tänka på.

När man har vidvinkelkonvertern monterad (eller filter odyl) så sticker den ju ut eftersom den sitter monterad på ett förlängningsrör. När man fotar med blixt medför detta rejäl skuggning motivet. Blixtfoto med tillsatser i dåligt ljus funkar alltså dåligt.

Den externa sökaren fungerar mycket bra, både för 28mm och 21mm. Med displayen avstängd på baksidan fungerar den som på en systemkamera, den visar bilden efter man tagit den, 1-3 sek beroende på val. Detta förlänger batteritiden betydligt, och bättre närvaro vid fotograferandet.

Skärmen har förbättrats mot tidigare Ricoh-kameror. R-modellerna har varit väldigt korniga, och G-modellerna väl små för granskning. GRd har en stor och högupplöst display som står sig väl i konkurrens och möjliggör skärpegranskning direkt på fältet.
 
För den som söker ett smidigt neoprenefodral utan störande logotyper på så rekommenderar jag Optech D-Compact, inköpt på Kameradoktorn i Stockholm.

http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=32&PRODUCT_SUB_ID=&CATEGORY_ID=5

Fördelen med detta är att det rymmer kameran med vidvinkeln monterad, samt extern sökare. Om man demonterar sökaren och stoppar den i sitt softcase (Ricohs medföljande) så ryms detta perfekt inuti Optech-caset. Notera dock att sökaren även ryms när den sitter fästad på kameran!

Fodralets konstruktion tillåter även att man har kameran monterad på en nackrem, som finns i standard från Ricoh. (Nackrem finns även en specialutgåva i läder, ej till salu i butik dessvärre, undersöker detta för närvarande).

För oss som är casefantaster är känslan helt perfekt, som gjort för denna kamera med extremt "tajt" känsla, inga extra sladdriga centimetrar runtom.
 
Kul att läsa dina intryck om GR-D.
Har du något att säga om bildkvalitén? Jag är inte så impad av vad jag sett hittills..
 
Jag har testat iso 800/1600, och visst finns det ett brus. 800 funkar helt ok, i synnerhet om man kör svartvit foto, då blir det nästan analog känsla. 1600 är mer tveksamt. Jag upplever dock inte detta som ett problem, bruset är ett ganska bra brus, det känns rätt mjukt.

I övrigt är bildkvaliten bra, i synnerhet läck mellan ljusa och mörka partier, gränser blir väldigt skarpa och tydliga. Kamera&bild har gjort ett minitest som jämför med några konkurrenter:

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200511/19/20051119103526_ADF823/20051119103526_ADF823.dbp.asp

Jag kan tillägga att detta är min första digitala kamera, och jag är en utpräglad snapshotfotograf som föredrar att en kamera har en viss bildkaraktär, snarare än att den är perfekt och osynlig. Nu har jag haft GRd alldeles för kort för att ha märkt nåt sånt, men många av mina analogfavoriter lämnar åtskilligt att önska och är långt ifrån perfekta.

Men för den som söker en kompakt digital ersättare till en analog mellanformatare, så är detta troligen fel kamera. Dock känns det fortfarande som den står sig mycket bra i konkurrensen, och jag har läst det mesta om den på webben. Läste senast igår att den blivit årets kamera i nån japansk tidning.

Men en digital motsvarighet till GR1 som är värd namnet kan ju dröja. Det tog ju 150 år av analogfoto för att hitta fram till den, hur lång tid ska det då inte ta att hitta den perfekta digitala motsvarigheten?
 
Tackar för intrycken!

Det verkar vara en genomtrevlig kamera! Synd bara att jag inte är lika impad av bildvalitén..
Som reportagekamera är den säkert gjuten då man inte behöver speciellt låga brusnivåer eller stora bilder. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om brus, men vid ISO 64 tycker jag man kan begära mer...
 
Jag undrar om det är någon tidspaus mellan man trycker ner avtryckaren och bilden tas på ricoh gr. Jag vill ha den som en snapshot-kamera men främst som ett verktyg i mina studier (arkitektur).

Tacksam för svar / Anders
 
Jag befinner mig just nu utomlands, men har fått höra att GRd har fått 23 av 25 i senaste Digitalfoto. Har någon läst artikeln? Vore kul att höra vad som sägs.
 
GR digitalen

Det är en klockren snapshot kamera, tar bilder utan fördröjning, snabb & tyst.

Huset är så gediget det kan bli, i denna storlek.

Bildkvaliten är bra, men bruset finns i högre isotal.

Har även en Fuji F10, som även den är bra, men inger inte samma känsla, och är inte lika snabb.

Kan man sin GR digital, så räcker den väldigt långt, mao använder de manuella inställningarna...

Mvh/Patrik
 
Re: GR digitalen

ippe skrev:
Har även en Fuji F10, som även den är bra, men inger inte samma känsla, och är inte lika snabb.
Mvh/Patrik

Just F10 intresserar mig för dess förmåga till hanterbart brus vid höga känsligheter, är intresserad av frihandsfoto utan blixt inomhus & har hållt på med sådant med div. analoga mätsökare m.m...

Om GR D hade haft F10:s brusegenskaper så hade den varit ett givet val för mig med sin goda ergonomi & fasta fina optik men just detta att den inte hanterar högre känsligheter (som brukligt på alla kompakter utom F10) gör att jag inte är intresserad.

Patrik: Är fujin så bra som tester m.m. visar vid högre känsligheter? Såg en jämförelse där den inte var så långt ifrån en Nikon D70 vid 800 & 1600, det var skillnader men inte så stora!

//Larsa
 
Fuji F10

Hej Larsa ! Ja F10 är riktigt grym, har bara haft den
i ett par dagar, men den känns lovande att kunna ta bra bilder utan blixt inomhus, efterföljaren F11 kommer jag säkert att köpa också (Februari) som kommer att ge lite fler manuella möjligheter, det jag saknar med F10 är rawformatet, samt att jag är ganska less på all digitala kompakter som skall ha större och bättre skärmar, vilket jag anser göra kameran mer
" sårbar " mao så hade en optisk sökare gjort F10 till en fröjd, men nu är det som det är, men den är fortfarande en hit, pga av sin förmåga att leverera utan blixt.

Mvh/Patrik
 
Fuji F11 finns redan i Tyskland och England för de som vill ha en redan nu. Förstår inte varför Sverige är såå sena...
 
chform skrev:
Hallå där, detta är en Ricohtråd...

Jo, tänkte på det när jag frågade om Fujin. Synd att inte Ricoh har teknologin som fuji har på sin sensor ang. brus, då hade jag blivit i eld & lågor då den är så f..baskat fin!

Men det var en annan tråd, sorry...

//Larsa
 
Sorry Christian. Ska inte talas mer om det här. På tal om Tyskland är GR-D ca 30% billigare där..
Ricohn verkar iaf ganska intressant trots bruset. Hur blir RAW bilderna med GR-D? Testat?
 
ANNONS