Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt bra telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida Frid

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Canon 20D med ett 17-85 IS USM, och behöver ett kompletterande teleobjektiv med zoom.
Jag funderar starkt på att köpa det 70-200/2,8 IS USM för 19 500 kr, eftersom jag inte vill kompromissa. Har någon ett bättre tips på objektiv, eller tänker jag rätt? Hur tungt är 70-200-objektivet? Klarar man att använda det utan stativ?
Jag behöver objektivet främst till reportage, men även till att fota bröllop, lite sport vid behov samt musiker/teater på scen.

Undrar även om någon har ett bra tips på var jag kan få tag på detta så billigt som möjligt, men ändå kuna dra svensk moms?!

Och slutligen... bra väska? Helst nåt med olika objektivhållare, som man kan ha runt midjan! Var kan man få tag på nåt sånt? Bäsata pris?

Jättetacksam för svar!!!

Ida

Ida Frid skrev:
- - - Undrar även om någon har ett bra tips på var jag kan få tag på detta så billigt som möjligt, men ändå kuna dra svensk moms?! - - -
Dustin Home har fraktfritt vid köp över 500 kronor. Cyberphoto är billigare men då tillkommer istället frakten - så ofta har olika ställen olika slags fördelar. :eek:)

http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010039259

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70-200.php

Strax under 17.000:- om du beställer från http://www.ac-foto.com

Pålitlig butik, snabba leveranser, garantin är ändå världstäckande och dom har den i lager. Och inga avgifter tillkommer inom EU. Enda som tillkommer är frakten som går på ett par hundralappar.

Och den går absolut att handhålla, så jäkla tung är den inte...typ 1400 gram tror jag.

Senast ändrad:
Jag har precis köpt en sådan Canonzoom och tror att jag har gjort rätt.

Jag behöver flexibilitet och kvalitet.

Värderade ett 28-300 IS men tvivla på att bildkvaliteten är lika bra som zoomomfånget..

Det blev alltså 70-200 IS + en vanligare standardzoom till den dagen det eventuellt blir ett 24-70/24-105 eller liknande.

Jag har också en 1,4x converter och då är ju 70-200 IS en ruggigt fin och täckande optik!!

Jag tror att det är svårt att göra fel om man väljer den zoomen.

Handhålla är noll problem. Jag handhåller 500/700mm nästan dagligen (ofta flera timmar i stöten) med skarpa bilder på 1/250 utan IS och 1/80 sek med IS...

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Handhålla är noll problem. Jag handhåller 500/700mm nästan dagligen (ofta flera timmar i stöten) med skarpa bilder på 1/250 utan IS och 1/80 sek med IS...
Jag tror inte att de flesta håller med om att det funkar att handhålla 700mm på 1/250s, det beror zoom :) sagt från person till person vad man klarar.

Ida Frid skrev:
Hej!
Jag har en Canon 20D med ett 17-85 IS USM, och behöver ett kompletterande teleobjektiv med zoom.
Jag funderar starkt på att köpa det 70-200/2,8 IS USM för 19 500 kr, eftersom jag inte vill kompromissa. Har någon ett bättre tips på objektiv, eller tänker jag rätt? Hur tungt är 70-200-objektivet? Klarar man att använda det utan stativ?
Jag behöver objektivet främst till reportage, men även till att fota bröllop, lite sport vid behov samt musiker/teater på scen.

Undrar även om någon har ett bra tips på var jag kan få tag på detta så billigt som möjligt, men ändå kuna dra svensk moms?!

Och slutligen... bra väska? Helst nåt med olika objektivhållare, som man kan ha runt midjan! Var kan man få tag på nåt sånt? Bäsata pris?

Jättetacksam för svar!!!

Ida
Köp via Bo Lundberg i Stockholm. Han brukar ha riktigt bra priser på Canon eftersom han importerar via USA. Skriv i min gästbok om du är intreserad av hans telefonnummer.

bEPH skrev:
Jag tror inte att de flesta håller med om att det funkar att handhålla 700mm på 1/250s, det beror zoom :) sagt från person till person vad man klarar.

Nej, många tror mig inte.
Jag reagerar också på att du skriver "man", betyder det att du menar alla?

Men men, vitsen men den meningen var att belysa att det är möjligt att handhålla 700mm vid 1/250 sek.. utan problem.
Med det perspektivet så skall man inte ha ngr som helst problem med ett 70-200 IS..
Förutsatt att man inte har ngt betydande fysiskt handikapp såklart.

MVH Niclas,

Saken är testad här på fs. Efter en halvtimme uppe vid ögat så är det svårt att få hög (+50%) skarpprocent vid 1/250sek (700mm+IS). Efter 45min en timme så blir det tungt.

Det är på många sätt en fråga om teknik.

Många orkar inte ens vänja sig vid att prestera vid handhållet tele.

Var och en blir salig på sitt:) Så skall det vara.

MVH Niclas,

Tack för alla tips och all hjälp! Det startades ju en ny diskussion igår om skärpan gällande detta objeltiv... så nu blev jag lite orolig ändå! Men det lutar ännu åt att jag köper det.

Jag har vikarierat en hel del på en tidning, där jag jobbat med Nikon. Har där fotograferat bandy, fotboll m.m. med ett 70-200-tele, en lite äldre modell... och jag vet inte exakt vad den heter, men undrar om någon vet om vikten skiljer sig mycket mellan Nikons och Canons telezoomar? Luddig fråga, men om nån känner sig manad att svara..?!

Sen en till grej. En fotoaffär i Sumpan, där jag bor, har objektivet för 19 695 kr, å det verkar ju vara ett ok pris (då räknar jag med att jag sedan drar av svensk moms). Problemet är enbart att han vägrat låta mig känna på objektivet, eftersom jag inte kunde garantera till 100% att jag skulle köpa det där, utan ville jämföra priser på nätet först... Jag bestämde mig då för att INTE köpa objektivet där, oavsett... Funderar på om jag ska svälja min stolthet...

Taskigt att inte plocka upp det för en liten titt.
Det blir inte "Demoobjektiv" förän det ligger på hyllan för visning och fingrande.. Gränserna kanske ngn håller hårdare än andra..

Du kan (vet inte vart Sumpan ligger) om du bor i en större stad säkert få känna på ett sådant objektiv. Det har jag gjort många ggr:)!

Vad gäller priset så föreslår jag att du kollar runt på nätet. technikdirekt.de tex.

MVH Niclas,

Tack för tipset! Jag tror dock att jag tjänar på att köpa det i Sverige ändå, efter moms-avdragningen, även om det inte blir någon stor skillnad.

Men sen tycker jag det känns skönt att ha köpt det i Sverige, om det skulle bli nåt problem, alltså med garanti och så...

Ska kolla upp lite andra butiler, så får vi se hur jag gör...

MvH

Ida

Nu har jag hittat ett för 19 300 på Fotoöversten!!! Yes! De är superbra, har det ej i lager, men kan ta hem det om jag vill! Blev lite glad...;)

Men har även kollat på Pricerunner och hittat samma objektiv för 18 835 kr inkl frakt. Det är Zebra Media som säljer det, och jag tänkte bara fråga om någon har handlat av dem, och i så fall - om de är pålitliga och så???

Vad skulle ni ha gjort???

MvH

Ida

Scandinavian Photo i Sthlm har alltid låtit mig känna och klämma på de objektiv jag varit intresserad av. Prova där.

19 995 kr kostar gluggen där.

Zebra media är bra....
Hur snabba som helst. Beställde en kompaktkamera av dem kl 1400. Nästföljande dag fick jag ett sms om att jag kunde hämta kameran på mitt lokal ICA....
I like

Jag handlade mitt 70-200 IS på Zebra. Tog ett par veckor bara. Har för mig att de inte har de dyrare objektiven i lager. Dessutom var det innan dollarn steg så priset var himla fint. Zebra importerar väl från USA. Men garantin på Canon-gluggar gäller ju världen över, och Zebra är ju svenskt.

Förresten, om du inte har hittat en butik där du kan kolla på det så säg till. Jag bor ju i närheten.

ANNONS
Götaplatsens Foto