Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Först mellanringar, sen ringblixt. Vad ska du fota? Ringorm? ;O)

Förlåt...
Folk brukar inte rekommendera lysdiodsblixtar och jag har inte provat någon. Däremot så är det ganska stor skillnad på hur mycket effekt man kan klämma ut ur vanliga blixtrör jämfört med lysdioder. Det står max 1,5 meter, frågan är vid vilken bländare och vid vilket ISO. Ofta vill man ha bländare 11 eller så för att få vettigt skärpedjup. Helst inte för högt ISO heller. Detta tillsammans med mellanringar som själ ljus kräver en hel del ljus. Jag är lite skeptisk till att dessa dioder kan leverera detta, annat än väldigt nära.

Det ska bli intressant om någon annan säger emot mig.

Har använt Canons MR 14 Ringblixt med Canon´s ”gamla” EF 100 2,8 med lyckat resultat och Caonon 5DII. Med liten bländaröppning blir bakgrunden mörk – näsan svart men med godtagbart skärpedjup.
Provade först med led-ljus lampor men blev bara besviken på resultatet. MR14 kostar mycket mer men då blev det som jag hade förvänat mig.
HÅHÅ

---
Det ska bli intressant om någon annan säger emot mig.
Jag tänker definitivt inte säga emot dig... Man kan förvänta sig märkbara skillnader mellan ett ganska billigt ringljus och en ringblixt för kanske tiodubbla priset.

T.ex ifall man ska fotografera någonting som flyger e.d. Inga problem med att få sådana objekt skarpa med en ringblixt, men med ett LED-ringljus så behöver man vanligen använda ganska långa slutartider. Har för egen del heller aldrig råkat ut för problem med skakningsoskärpa när jag använt ringblixt. Vilket är rätt skönt, eftersom små skakningar som bekant också förstoras upp kraftigt vid makrofoto.

Min uppfattning är att ringljus kan fungera OK inomhus med ett stadigt stativ och på döda småprylar, men utomhus och på fri hand, med vindar etc. så är ringljus bara begränsat användbara.

Ett generellt problem med all LED-belysning är (åtminstone ännu så länge, och för de jag har provat) att dessa ljuskällor ligger ganska långt ifrån ett kontinuerligt spektrum. Vilket innebär att vissa av objektets färger helt enkelt inte återges. När det gäller blixtrör har man ju sedan länge lyckats väldigt bra med att fylla ut "mellanrummen mellan färgspikarna".
.

Ja har en canon 5D mark 2 och för att fota macro så använder jag ett gammalt canon 100-200 med tre mellanringar. Tidigare har jag alltid fotat utan blixt, men nu funderar jag på att skaffa en ringblixt eller liknande för att få mer möjligheter.

Har någon testat denna? Kan den vara nåt?

http://kaffebrus.nu/halo-ringblixt-led-1803.html

Skaffade nyligen en begagnad ringblixt liknande den på kaffebrus. Dioderna hjälper en del med ljuset men inte jättemycket. Betalde 200 kr för en begagnad här på fotosidan och det var den värd, men inte mer.

Jag har båda LED blixten och DAF blixten, håller med om det som sagts. DAF fungerar riktigt bra även på lite längre håll dvs 3-5dm man får t.o.m dämpa ljuset något. LED fungerar också till viss mån, men då pratar vi om kanske 1 dm från objektivet. Jag hittade någon mindre webshop som sålde DAF för 800:-, så titta runt

Två dimensioner

Hej

Vill bara lägga till att användningen av ringblixt har i alla fall två dimensioner. Den ena är att få mer ljus och då är ringblixten överlägsen LED lampor som jag också har testat. Den andra och kanske viktigaste anledningen till att använda blixtljus över huvud taget är att det ljuset exponeras på ca 1/20 000 sek!

Det innebär att det sätt som en kamera mäter blixt ljuset på, så exponeras bilden i praktiken två gånger. En med befintligt ljus och under den tiden när slutaren är öppen för blixtsynkning går blixten av.

Denna (TTL) funktion innebär en mycket viktig fördel vid markro fotografering. Bilden FRYSES därmed på en 1/20000 sek! En funktion som inte nog kan överskattas där skärpedjupet många gånger är endast mm

Det kan aldrig LED lampan åstadkomma.

Det finns ringblixtar som kostar ung 1000 kr. Har använt en själv och min fru använder fortfarande en blixt från tillverkaren DÖRR. Funkar mycket bra

Lycka till med makrofotandet
Hälsningar
//LGN

Kan tilläggas att DAF blixten fungerar inte med mitt Nikon High speed synk, så det är 1/250 eller vad man nu kan ha som kortast. LED fungerar ju oberoende av tiden på kameran, kör den oftast på hela tiden. Jag har också fotat makro med en vanlig Nikon blixt som jag fjärrstyr via CLS, det fungerar också fint, fast man är inte så fri som en ringblixt. Har skaffat några typ "blomsterpinnar" i aluminium med stativgänga så att jag kan sätta fast blixten på den och trycka ner den på lämplig plats jag tänker fota. Det finns många bra o dåliga lösningar....

Alltså när jag fotar med mellanringarna så har jag ingen möjlighet att ställa in bländaren. Hittills har jag kört helt utan blixt och det har fungerat rätt bra, hade bara behövt lite extr ljus ibland för att kunna korta ner slutartiden. Jag har en canon 430EX blixt också, kan den fungera bättre till macro?

Sett en post på ämnet macro och blixt som länkade till en sida där en kille använde en vanlig blixt och hemgjorda ljusmodiferare. Såg riktigt bra ut, sök så kan du säkert hitta den :)

ANNONS
Götaplatsens Foto