Annons

Rivna kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hej,
jobbar lite med en del bilder i photoshop och skulle behova lite tips.
Skulle garna vilja fa kanterna pa mina foton att se ut som om de ar avrivna. Typ "rivet-papper", ojamnt a slumpartat.
Nagon som kan hjalpa mig? Vore hur snallt som helst...

Det är ganska svårt att få ett bra resultat om man bara gör det direkt i Photoshop.
Personligen så skulle jag nog fota ett par papper med riktiga rivna kanter som jag sen monterar in.

Men om du vill göra det direkt så kanske det här är till hjälp?

Har du en scanner?
Isåfall bör det vara ganska enkelt att riva remsor att scanna in som man sedan kan klistra in i bilderna i PS. I förlängningen kan man tänka sig mycket annat roligt, som material med olika texturer, tavelramar och vadhelst man kan komma på.
Har inte provat detta nå'n gång, det var bara en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg.
Lycka till!

Tack sa helt mycket for svaren!

@Jimmy. Det ar lite sa som lanken beskriver som jag har forsokt mig pa.. med blandat resultat. Sjalva kant-omradet ser latt lite missbildat ut. Och det blr inte riktigt riveffekt utan nastan mer bara ojamna hackiga kanter. Men schysst lank iaf!

@Jimmy a Tommy. Jo skanna in kasnke ar det basta men tankte att det borde finnas ett schysst verktyg som man kunde anvanda. Allra bast ar val att man fixar dubbla kopior av bilderna och river lite i om sjalv.
Nagon som har nagot annat forslag?

Det finns ytterligare ett sätt att göra. Men det kräver en hel del jobb i Photoshop.

Gör så här:

1. Gör en rektangulär markeringsram runt din bild.
OBS. Se till att den ligger i ett eget lager. Ej i bakgrundslagret!

2. Välj lassoverktyget. Med ALT-knappen intryckt hela tiden så gör du en ojämn, "skakig" markering runt de sidor som du vill ha rivna. Se till att du avslutar markeringen utanför den rektangulära som du gjorde först.
Lassoverktyget tar bort bitar av den gamla merkeringen.

3. Med Markeringen fortfarande aktiv. Klicka på "lägg till Lagermask" i lagerpalletten.
Om dina inställningar är rätt så skall det skapas en lagermask där din bild är vitmarkerad och bakgrunden är svart.

4. Se till att lagermasklagret är aktivt och välj sen smeta ut-verktyget. Ställ in verktyget på 50% och välj 1px stor pensel. (Beroende på hur stor din bild är).

5. Dra sen i zigzack över de hörnen som du nyss gjorde. Då skall du få en fransig effekt som ser ut som rivet papper.

Sen kan du givetvis ändra storlek på penseln och experimentera, men det är så här man gör.

Jag brukar inte skriva tutorials, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Bilagor

• rivetpapper.jpg
    rivetpapper.jpg
    32 KB · Visningar: 2,552
ANNONS
Götaplatsens Foto