Annons

Roskildeackreditering

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Det verkar ha strulat till sig med vår ackreditering (webtidning), Roskilde Festivalen verkar inte fått vår utskrift från förra året. Är det någon som fått sin ackreditering ännu? Vi fick nått konstig post om att de ville ha in en utskrift från förra året, men det var väldigt generellt, så vi vet inte om det gäller även för dem som redan skickat in det. Som vanligt går det inte att kontakta Roskilde med annat än fax och snailmail, så jag bara hoppas att de ser vårt fax.

/Mvh Björn

Hopp, var visst ingen som hade fått Roskilde ackreditering här då. Jaja.

Jag fick Hultsfredsfestivalackreditering idag iallafall, och tänkte fråga hur ni som varit där förut brukar göra med väskor och dyligt för kameran. Jag har tänkt ta med två hus (30D och 300D), och ha 70-200IS på ena och Sigmas 18-50 2.8 på andra. 70-200:an är ju väderskyddad, men ingen av kamerorna eller 18-50:an är det. Jag vet att man kan använda sig av garderoben när man inte använder kameran, men det känns som jag mest kommer vandra runt mellan spelningarna med båda kamerorna. Jag har en Lowepro Nova2 som har AW (regnskydd alltså), men där i får jag bara ner en kamera, inte två.

Jag har funderat på en ny väska, där jag kan få ner två kameror med objektiv på, där ena är 70-200:an. Någon som har några tips inför den funderingen?

Hur gör ni andra, eller kör ni tätade profshus + tätade gluggar och duschar av kameran när ni är tillbaka på hotellrummet? ;)

/Björn

jag fick ack på posten automatiskt för flera veckor sen till roskilde

ang väskor, well jag kör ju på stilen ju mindre prylar som får dig att se ut som en fotograf desto bättre.. brukar inte ha kamerorna på mig när jag inte fotar utan sitter då under skydd i presstältet eller liknande. och på vägen till scenen har jag dem hängade löst på mig så gör de flesta fotografer vad jag har sett, lycka till!

Tack för svaret Emma, ni på Rockfoto gör ett grymt jobb. Syns kanske i sommar.

Det blir lite jobbigt, särskilt på Roskilde där små webtidningar inte får tillgång till rännan, att bara gå ut och fota vid vissa konserter. Vill du få plats frame vid scen för bra bilder så måste man i princip köa bland alla andra som vill nära scenen, och sen tycker iallafall jag att det är kul att lyssna på en bra konsert, och inte bara sticka efter de 3 första låtarna. Med dem kombinationerna brukar det bli rätt tight med tid mellan spelningar (för att inte prata om kolliderande spelningar), vilket resulterade att jag sprang med kameran på nästan hela tiden.

Ang Jimmies fråga, det brukar gå att få ackreditering så länge du utför uppdrag åt någon. Året efter vill festivalerna se vad du gjorde föregående år, och bedömer sedan om du får ackreditering igen. Jag pratade med en kille förra året på Roskilde som hade hittat på en webplats han sa skrev för, och hade aldrig skickat in något, men han fick ack iallafall. Nu verkar de ha styrt upp det där (fast sumpat de vi skickade in...) men det är nog inte omöjligt att få ackreditering iallafall det första året, så länge du skriver eller fotar för någon. Sen är det stört omöjligt att få fotopass på Roskilde om man inte kör för de största dagstidningarna eller för rockfoto ;) . Roskilde tycker att man ska köpa bilderna av deras bildbyrå istället. Hultsfred har en lite trevligare inställning, där kan man få Ö fotopass (som i övrigt), och bara de stora får ÖHP (Hawaii och Pampas) som är det stora scenerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto