Tack för svaret Emma, ni på Rockfoto gör ett grymt jobb. Syns kanske i sommar.
Det blir lite jobbigt, särskilt på Roskilde där små webtidningar inte får tillgång till rännan, att bara gå ut och fota vid vissa konserter. Vill du få plats frame vid scen för bra bilder så måste man i princip köa bland alla andra som vill nära scenen, och sen tycker iallafall jag att det är kul att lyssna på en bra konsert, och inte bara sticka efter de 3 första låtarna. Med dem kombinationerna brukar det bli rätt tight med tid mellan spelningar (för att inte prata om kolliderande spelningar), vilket resulterade att jag sprang med kameran på nästan hela tiden.
Ang Jimmies fråga, det brukar gå att få ackreditering så länge du utför uppdrag åt någon. Året efter vill festivalerna se vad du gjorde föregående år, och bedömer sedan om du får ackreditering igen. Jag pratade med en kille förra året på Roskilde som hade hittat på en webplats han sa skrev för, och hade aldrig skickat in något, men han fick ack iallafall. Nu verkar de ha styrt upp det där (fast sumpat de vi skickade in...) men det är nog inte omöjligt att få ackreditering iallafall det första året, så länge du skriver eller fotar för någon. Sen är det stört omöjligt att få fotopass på Roskilde om man inte kör för de största dagstidningarna eller för rockfoto

. Roskilde tycker att man ska köpa bilderna av deras bildbyrå istället. Hultsfred har en lite trevligare inställning, där kan man få Ö fotopass (som i övrigt), och bara de stora får ÖHP (Hawaii och Pampas) som är det stora scenerna.