Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Roströd toning

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag har testat en rad olika toningsvätskor (te, selen, sepia och viradon) men saknar en som ger bilden en riktigt mörk roströd ton. Finns det någon vätska med denna effekt? Går det t.ex. köra med outspädd viradon?

/ Fredrik

Har du testat Kodak Polytoner. Har inte estat den själv men man ska tydligen kunna få olika färgnyanser beroende på hur den blandas. 1+4 ska ge kall ton medans 1+30 ska ge varm brun ton.

Man kan ju kombinera selentoning med annan toning. Det kanske du ska testa.

Nej, jag har inte testat Kodak Polytoner men tackar för tipset och funderar på att köpa en flaska. Selen i kombination med sepia eller viradon har jag dock testat.

Någon annan som känner till någon annan tonare? Hur är det t.ex. med guldtonare?

/ Fredrik

Kopiera på ett varmtonspapper tex Forte Polywarmtone. Använd en "varm"framkallare tex Agfa Neutol WA
Bruntona sedan bilden med kodak polytoner, så kallt brun som möjligt späd inte ut tonaren så mycket. Sedan rejäl sköljning. Bilden tonas sedan i Tetenal goldtoner - dyrt - men snuskigt snyggt.
Du får då en roströd ton som förutom att vara
väldigt vacker också är oerhört permanent.

ANNONS
Götaplatsens Foto