Annons

Rotera Mpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Ohman

Medlem
Lite off topic kanske men det finns säkert experter här som kan lösa mitt problem:

Hej, min sambo filmade med min digitalkamera, problemet är att hon höll kmeran på snedden. Vet någon nått program som kan lösa detta??? Rotera en mpeg fil? Tacksam för svar!

Det går att rotera filmsekvenser i Adobe Premiere, men då krävs en ytterligare rendering och då tappar man kvalitet.

Jag vet inget program som roterar en film "lossless". Tyvärr.

Jag har testat med VirtualDub men hittade inte att jag kan spara i nåt annat format än avi.

Ska man kunna spara i mpg?

Nu klarar jag mig skapligt i och med att mina liknande "misstag" är i just avi-format och du fungerar ju VirtualDub (men filerna blir gigantiska). Jag kan sedan göra mpg av dem med hjälp av TMPGEnc.

Men det är väldigt irriterande när man märker att man glömt sig igen och har filmsnutten på fel ledd.

inze skrev:
Nu klarar jag mig skapligt i och med att mina liknande "misstag" är i just avi-format och du fungerar ju VirtualDub (men filerna blir gigantiska).
Det beror troligen på att du använder en codec som inte har någon eller bara väldigt lite kompression. Med VirtualDub kan du välja bland de codecs du har installerad på datorn och använder du tex DivX, XviD eller liknande med lämpliga inställningar kommer du få filer som är betydligt mindre än motsvarande mpg-fil.

Men ska du nu göra om dem till mpg med TMPGEnc efteråt så går det snabbare att inte komprimera dem och du får bättre kvalitet, bara du har diskutrymme nog.

ANNONS
Götaplatsens Foto