Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Router vs. Switch
- Trådstartare Per Crona
- Start datum
niklasl
Aktiv medlem
Är ingen expert men så här har jag det: Jag har byggt en router som är en grunka med programvara för att hålla reda på nätverk. Routern har två nätverkskort, till det ena är mitt ADSL-modem kopplat och det andra går till nätet här hemma. Till den kontakten har jag en hubb, en liten grunka med nätverkskontaker för olika datorer. Istället för en hubb kan man skaffa en switch som gör samma sak fast lite smartare, t ex olika hastighet beroende på vilka burkar som talar med varandra (och inte samma som långsammaste burken som med min hubb). Nu för tiden finns det smidiga burkar med allt-i-ett, ADSL-modem/router/switch, eller trådlös accespunkt, allt i olika kombinationer.
Ja, routern funkar som ett slags brandvägg och översätter de interna adresser du har i ditt nätverk till den som syns från internet. Det kallas NAT, network address translation. Den styr också vilka portar som tillåter trafik (olika typer av kommunikation går genom olika logiska portar). Den kan också hålla reda på flera interna, separata nätverk. Oftast har den också någon form av intern DNS, domain name server, som håller reda på dina datorers nätverksadresser eller tilldelar dem IP-adresser dynamiskt (DHCP, dynamic host configuration protocol).
Ja, routern funkar som ett slags brandvägg och översätter de interna adresser du har i ditt nätverk till den som syns från internet. Det kallas NAT, network address translation. Den styr också vilka portar som tillåter trafik (olika typer av kommunikation går genom olika logiska portar). Den kan också hålla reda på flera interna, separata nätverk. Oftast har den också någon form av intern DNS, domain name server, som håller reda på dina datorers nätverksadresser eller tilldelar dem IP-adresser dynamiskt (DHCP, dynamic host configuration protocol).